Wat is ketose? En hoe werkt het?

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Ketose is een staat waarin je lichaam ketonen en vetten gebruikt als brandstof. Normaal zijn koolhydraten de hoofdbrandstof. Je lever zet deze koolhydraten om in glucose die in je bloedbaan terecht komen.

De hoeveelheid glucose in je bloedbaan bepaald de hoogte van de bloedsuikerspiegel. Is deze te hoog, dan komt insuline in actie om het teveel aan suikers in het bloed te verwijderen en op te slaan als vet.

Een andere manier van brandstof verkrijgen is door vetten. Je lever zet de vetten om in vetzuurmoleculen en glycerol. Deze worden gebruikt door je spieren en hart.

Echter, je hersenen kunnen hier niet op functioneren. Om te voorkomen dat je spieren moeten worden afgebroken, heeft je lever de mogelijkheid vetten om te zetten in ketonen. Dit wordt de brandstof in je hersenen.

Je hersenen werken efficiënter met ketonen in plaats van glucose. Daarnaast hebben ketonen een remmende werking op zenuwcellen. Je kunt hierdoor helderder denken. En verbazingwekkend bestaat dit dieet bestaat al bijna een eeuw! Vòòr de ontdekking van medicatie tegen epilepsie, werd dit dieet ingezet. En alhoewel dit bij veel patiënten werkzaam was, vroeg het wel inzet. Toen epilepsie medicatie zijn intrede deed, verdween dit dieet naar de achtergrond.

Nu is het herontdekt en zie je steeds meer wetenschappelijk onderzoek die de voordelen van het keto dieet in kaart brengen. Wat doet de staat van ketose met je? Je kunt hiermee snel afvallen, maar ook verbetert je concentratie, je krijgt meer energie en heb je minder last van honger. Dit klinkt te mooi om waar te zijn!

Hoe werkt het?

Om in ketose te komen moet je je dieet drastisch aanpassen. Je eet hierbij enorm weinig koolhydraten, gemiddeld in eiwitten en hoog in vet. Dit komt neer op:

  • 65-75% vetten
  • 15-25% eiwitten
  • 5-10% koolhydraten

Dit is dus een drastische aanpassing. Hieronder een overzicht van vragen die misschien bij je opkomen. Heb je een andere vraag? Laat het ons weten onderaan dit artikel.

Veel gestelde vragen:

Elk menselijk lichaam gebruikt glucose (uit suiker en koolhydraten) en/of ketonen (uit gezonde vetten) als brandstof. Hoe meer gezonde vetten je consumeert, hoe meer ketonen je gaat produceren. Doordat je lichaam voornamelijk ketonen gaat gebruiken als brandstof, val je af en heb je meer energie.

Met het keto dieet verander je je verteringssysteem dus van een glucose verbranding naar vetverbranding. Dit doe je door de verhouding koolhydraten, vetten en eiwitten te veranderen.

Hiermee raak je binnen een dag of 3 in een staat van ketose. Deze term verwijst naar de ketonen die je lever gaat produceren. Deze ketonen zijn dus een alternatieve brandstof voor glucose.

In andere woorden, je lichaam verandert van een glucose-verbrander, naar een vet-verbrander.

En ja, dit is een natuurlijke staat. Als mensen hebben we twee mogelijkheden; suikerverbranding of vetverbranding. Het blijkt zelfs dat baby’s die alleen borstmelk drinken in ketose zijn!

Ook is deze mogelijkheid te verklaren vanuit de oertijd. Je kunt je voorstellen dat er tijden waren waarin voornamelijk vlees en vetten beschikbaar waren (in de winter) en bijna geen koolhydraten.

Om te overleven moesten we energiek en alert zijn om eten te verkrijgen. Een buffel vangen is nu eenmaal complexer dan een appel plukken.

Er waren ook tijden waar koolhydraten beschikbaar waren ( in de zomer). Ons lichaam heeft daarom die twee mogelijkheden.

De ketonen hebben een positief effect op onder andere;

  • gewicht – je valt snel en blijvend af zonder honger (bijna te mooi om waar te zijn)
  • de werking van de hersenen – betere signaal verwerking (in 1920 werd dit dieet al ingezet voor epilepsie)
  • energie niveau verhoogt– door minimale schommeling in glucose niveau in het bloed
  • emotioneel stabiel – wederom heeft dit te maken met verminderde schommelingen van bloedglucose spiegels.

Het is lastig precies aan te geven wanneer, omdat dit afhangt van persoonlijke factoren.

Maar de meeste mensen zien binnen enkele dagen een afname in gewicht. En er is een afname in cm rond de buik.

Wanneer je in een staat van ketose bent zul je meer energie hebben, weinig tot geen honger, een meer gelijkmatige stemming en een helder hoofd hebben.

Dit is een vaak gestelde vraag, omdat onze cultuur ons altijd heeft verteld dat vetten lijden tot een verhoogd cholesterol.

Echter, steeds meer onderzoek wijst iets anders uit. Over vetten in het algemeen, maar mondjesmaat ook rondom het keto dieet.

Zo liet een onderzoek uit de journal Experimental and Clinical Cardiology (2004) zien dat er een significante afname was in triglycerides (energiebron), totale cholesterol, LDL cholesterol (slechte cholesterol; leidt tot ader verkalking) en een significante toename in het HDL cholesterol niveau (goede cholesterol; voert slechte cholesterol af).

Calorieën tellen?

Het bevrijdende antwoord op deze vraag is NEE!

Na een ketomaaltijd voel je je verzadigd zonder (lekkere)trek en weinig honger. Omdat je geen scheurende honger hebt, zul je niet overeten. Je eet lekkere goede vetten die van natuurlijke producten komen.

Door ketosis verander je de manier waarop je over eten denkt; je geeft je lichaam energie. De neiging tot over-eten verdwijnt vaak.

Bijwerkingen? En de oplossing :-).

De mogelijke bijwerkingen vallen enorm mee, zeker als je het vergelijkt met de voordelen.

De transitie van het verbranden van suiker naar het verbranden van vet (duur: ongeveer 3 dagen), kunnen sommige mensen wat klachten hebben, zoals hoofdpijn, verstopping, duizeligheid en vermoeidheid. Dit is op te lossen door voldoende water te drinken en extra zout (bijvoorbeeld 1 kopje bouillon soep).

Daarnaast kunnen mensen in de beginfase (de eerste drie dagen) een verstoorde slaap hebben, al hoor ik dit niet vaak. Dit is op te lossen door overdag te gaan sporten/wandelen. Hierdoor kunnen alle overtollige hormonen je lijf uit.

Sommige mensen hebben ook last van een andere ademgeur. Ook dit is slechts tijdelijk. Met smaakt een beetje metaalachtig. Dit is normaal en heeft te maken met de ketonen die je lichaam produceert. Voldoende water en wat mintblaadjes lossen dit op.

Deze bijwerkingen hebben alles te maken met de verandering die dit dieet in je lichaam teweeg brengt. Bij een verandering zie je vaak eerst een toename, waarna het stabiliseert. Niks om je zorgen over te maken. Mocht je tegen problemen aanlopen, kun je altijd contact met me opnemen.

 

Darmflora

Een studie gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift Nature (januari 23, 2014) onderzocht de darmflora bij mensen in ketose. Ze vonden dat Bacteroides verhoogde en Firmicutes verminderde.

Dit is interessant, zo geven zij aan, omdat het omgekeerde veel wordt gezien in mensen met overgewicht.

Daarnaast wordt de darmflora van mensen in ketose geassocieerd met een afname in ontstekingswaarde.

Vezels

We hebben altijd geleerd dat we vezels uit volkoren producten nodig hebben.

Omdat koolhydraten tot een minimum wordt beperkt, zou je minder vezels binnen krijgen.

Zijn er in het keto-dieet dan geen vezels?

Zeker wel! Groente als broccoli, spinazie of doperwten zijn rijk aan vezels en passen in het keto dieet.

Zolang je lichaam een glucoseverbrander is , houdt het glucose in voorraad. Om dit goed op te slaan, zit daar ook vocht bij.

Zodra je met het keto dieet begint, verlies je deze voorraad snel. Hierdoor val je meteen af.

Daarna zul je merken dat je overtollig vet snel verliest. Daarna hoe gemakkelijk het is om je slanke en fitte figuur te behouden.

 

Wat heb je nodig?

Stappenplan

Waar begin je met een heel nieuw dieet? Het kan helpen om een stappenplan te hebben.

Ingrediënten

Je zult de ingrediënten die je voor je maaltijden gebruikt moeten aanpassen. Dit vraagt wat aandacht. Als je eenmaal weet welke producten je kunt gebruiken, kun je aan de slag.

Een lijstje ophangen of meebrengen tijdens het boodschappen doen helpt hierbij.

Ketonen-meter

Het is super handig om een ketonen-meter aan te schaffen. Dan weet je of je op de goede weg zit. Je kunt al voor €12,95 zo’n meter aanschaffen. De stripjes zijn helaas nog wat duurder, zo’n €1,8 per strip.

Wat doorzetting

In het begin zul je ook wel zin in koolhydraten hebben. Dit is je lichaam nu eenmaal gewend. Een vetrijke snack (bijvoorbeeld Macademia noten) kan hierbij helpen.

Daarnaast hebben we geleerd dat vetten slecht zijn voor ons. Ook hier moet je even doorheen. Zolang jij gezonde vetten eet, gaat het goed.

Recepten

Omdat de ingrediënten veranderen, wat moet je koken? Speciale keto recepten voor ontbijt, lunch en diner helpen hierbij.

Informatie

Een nieuw dieet vraagt om achtergrond informatie. Zo kun je dit dieet het beste inzetten en er de meeste voordelen uithalen.

Als deze benodigdheden vind je samen in het pakket van Mitchel van Duuren. Dit is ook waarom ik er zo enthousiast over ben.

Wil je meer leren over het keto dieet? Lees mijn review over de Keto Revolutie en ga er direct mee aan de slag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *