Waarom jouw Keto dieet niet lukt.

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Misschien ben je met het Keto dieet gestart, maar weer gestopt. Er kunnen een aantal redenen zijn waarom jouw Keto dieet faalt.

In deze afbeelding zie je een evaluatie voor redenen dat keto dieet niet lukt.

4 redenen waarom jouw keto dieet niet lukt.

  1. Het kan zijn dat je te snel wilde gaan en in 1 dag al je koolhydraten hebt geschrapt. Hier straalt wel veel enthousiasme en motivatie vanaf, maar kan ook een reden zijn waarom het moeilijk is om vol te houden.
  2. Het kan ook zijn dat je te weinig water hebt gedronken of dat je bepaalde mineralen zoals natrium, kalium of magnesium te kort komt.
  3. Misschien ben je te snel gaan duursporten, terwijl je nog geen vetverbrander bent.
  4. Of je hebt te weinig koolhydraten geschrapt. Hierdoor worden er geen ketonen geproduceerd.

Bovenstaande punten kunnen leiden tot de keto griep. Dit zijn een aantal vervelende bijwerkingen bij de overgang van branden op koolhydraten naar branden op vet. Hieronder tips om dit te voorkomen.

Zorg dat je voldoende drinkt

Dit bestaat uit het drinken van maar liefst 3,5 liter water per dag! Het is verstandig daar wat zout aan toe te voegen. Je lichaam houdt minder vocht vast en heeft daarom extra natrium nodig. Dit voorkomt vermoeidheid en spierkramp.

Kalium

Door het vochtverlies, verlies je ook kalium. Hierdoor kun je slap en duizelig voelen.

Naast zout ( het liefst Keltisch zeezout of Himalaya zout) kun je de volgende producten eten:

  • Avocado’s (bevatten véél kalium!)
  • Paprika
  • Chillipoeder
  • Cacoapoeder
  • Zalm
  • Kurkuma

Magnesium

Veel mensen hebben een tekort aan magnesium. Met het veranderen van je dieet is het belangrijk ook naar dit belangrijke mineraal te kijken.

Een tekort aan magnesium zorgt voor een hogere bloeddruk, een afname aan energie of hoofdpijn. Dit mineraal is tevens nodig bij de productie van vetzuren en eiwitten. Dus voor het keto dieet van groot belang.

Producten met veel magnesium

  • Avocado
  • Pure chocolade (hoger dan 80% cocoa)
  • Broccoli
  • Vis
  • Boerenkool
  • Noten en zaden (bijvoorbeeld amandelen en pompoenpitten)

Ga bewegen

Als je je lichaam wil helpen in ketose te komen, beweeg! Hierdoor zal je lichaam sneller overgaan tot vetverbranding. Je geeft het als het ware een kickstart.

Belangrijk hierbij is dat je het op een rustig tempo doet. Bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Zorg ervoor dat je voldoende gehydrateerd bent. Een glas met wat citroensap en zout voordat je gaat bewegen kan helpen.

Maak je slaap een prioriteit

Het belang van slapen wordt nog altijd onderschat. Zeker nu je in een overgangsfase zit naar ketose is slaap belangrijk. Tijdens deze fase kun je namelijk meer stresshormonen gaan produceren. Hierdoor voel je opgejaagd en onrustig. In je slaap worden deze hormonen verminderd.

Tips voor goede slaap

  • Schakel een uur voordat je gaat slapen alle beeldschermen uit.
  • Zorg voor voldoende frisse lucht.
  • Maak de temperatuur liever wat lager dan hoger, dit bevorderd goede slaap.

Wil je nog meer leren over het Keto dieet? Mitchel van Duuren biedt een compleet pakket aan, waarmee je verder aan de slag kunt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *