Moeite met spanning in relaties? Lees hier 5 gouden tips.

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

In relaties kunnen spanningen ontstaan. Denk aan vriendschappen, liefdes relaties of collega’s. Een ruzie, verschil van mening of onuitgesproken irritaties. Je kunt besluiten het niet uit te praten en de irritaties onder de oppervlakte weg te stoppen. Een passief agressieve reactie kan volgen. Of je kunt de discussie aangaan en het mogelijk nog erger maken.

Dit kan leiden naar terugtrekken, veroordelen en afsluiten. Dat is jammer, want er is zoveel meer mogelijk! In dit artikel lees je wat wel kunt doen om de spanning te ontmantelen.

1) Ga nooit boos een gesprek aan

Als de spanning te hoog is opgelopen, is het belangrijk even van elkaar weg te gaan. Geef duidelijk aan dat je tijd nodig hebt om af te koelen. Maak een wandeling waarbij je zo min mogelijk aan de spanning denkt. Luister een podcast of zet muziek op.

Als je boos bent gaat het gedeelte van je hersenen waarmee je rationeel denkt op non-actief. Je niet goed luisteren. Daarnaast is boosheid besmettelijk, dus grote kans dat je eindigt met twee boze mensen, die beide niet meer rationeel kunnen denken.

Spanningen in relaties kunnen voor allerlei emoties bij beide partijen zorgen. Deze lijden vaak naar een tunnelvisie. Jouw kant van ‘het verhaal’ is een terugkerend onderwerp in je hoofd. Er komen steeds meer ondersteunende gedachten bij en je raakt steeds meer overtuigd van je gelijk. Hierdoor raak je verder van de ander verwijderd.

Hoe doorbreek je dit? Verleg je aandacht naar iets anders, bijvoorbeeld je ademhaling. Binnen 10 minuten ben je voldoende afgekoeld. Is dat niet het geval, dan ben je nog teveel aan het nadenken over de situatie.

2) Stel vragen

Als je voldoende bent afgekoeld, kan je het gesprek aangaan. Begin hierbij met vragen. Bijvoorbeeld ‘Wat gebeurde er?’ of ‘Ik merk dat ik het moeilijk vindt als jij …doet, wat maakt dat je dit doet?’ Stel hierbij open vragen in plaats van gesloten vragen. Dus ‘ Wat maakte dat je dit deed? in plaats van ‘ Deed je dat omdat je boos was?’.

Vermijd ‘waarom’ vragen. Waarom? Het is een aanvallende manier van vragen stellen. Bijvoorbeeld ‘Waarom heb je dat zo gedaan?’ De ander gaat zich verdedigen, voelt zich schuldig, aangevallen of boos. Dit werkt vernauwend. Het helpt niet om de spanning te verminderen. Een vraag zonder waarom is bijvoorbeeld ‘Wat maakte dat je zo laat vertrok?‘.

Let erop dat je de juiste intentie hebt. Elke mens heeft namelijk motieven. Zo zal iemand van de bewakingsdienst bij een winkelbedrijf letten op bepaalde aspecten die op ontvreemding wijzen, zoals wijde jassen. Zo zal jij in je toenadering jouw kant van het verhaal willen bevestigen en je gelijk willen halen. Om de spanning in de relatie te ontmantelen, stel dit motief bij. Leg je eigen gedachten over de situatie even aan de kant en luister naar het verhaal van de ander.

3) luister! 

uisteren om spanning te verminderen

Luisteren is een kunst op zich. Sommige zijn er van nature goed in, voor andere is het een punt van aandacht. Hoe doe je dat, goed luisteren?

Hier zijn boeken over volgeschreven. De kern is dat je je eigen verhaal, gedachten en ideeën even negeert. Het gaat om wat de ander vertelt en dáár ga je op in. Luister naar wat diegene zegt en vat het samen. Voeg hier de achterliggende emotie aan toe.

Bijvoorbeeld ‘ Dus je voelt je gefrustreerd (gevoel), omdat…(inhoud). Klopt dat?’. Je zult zien dat de persoon info aanvult of meer verdiept. Voel je niet gekrenkt als iemand jouw samenvatting wijzigt. Dit is juist waardevol, omdat je elkaar dan beter zult begrijpen.

Zorg ervoor dat je niet in de verdediging schiet. Natuurlijk roept wat die ander zegt allerlei gedachten en gevoelens bij jou op. Deze uiten, zal ervoor zorgen dat de spanning erger wordt. Hou deze nog even voor je. Het doel is de ander te begrijpen en meer inzicht te krijgen in zijn motieven.

Door te luisteren en niet jouw kant van het verhaal te verdedigen stem je niet met de ander in. Je luistert alleen en begijpt steeds meer van zijn kant van het verhaal. Jouw verhaal en zijn verhaal kunnen naast elkaar bestaan. Beide kunnen vanuit hun eigen visie even waar als onwaar zijn.

Wees je bij het luisteren bewust van je eigen projecties. In de psychologie spreekt men van projecties wanneer je je eigen verleden, ideeën of conditioneringen op de situaties van de ander projecteert. Dit belemmert je om die ander helder te zien.

Deze heeft namelijk zijn eigen waarheid en beweegredenen. Om te voorkomen dat we onze eigen projecties in de weg staan, neem niks zomaar aan en vul geen informatie in. Vraag door, bijvoorbeeld, ‘Dus als ik het goed begrijp….Klopt dat?’ of ‘Wat bedoel je met….?’.

4) Communiceer face to face, nooit via mail of whatsapp. 

Spanningen uitpraten via een apparaat leidt nooit tot een goede oplossing. De lezer hoort in zijn hoofd de intonaties en stemklank. Het blijkt dat mensen deze berichten (zelfs de neutrale!) veel negatiever lezen dan ze bedoeld zijn.

Face to face contact heeft dit probleem niet. Daarnaast doet echt contact ook nog iets extra’s voor ons, er worden neurotransmitters (stofjes) aangemaakt in de hersenen die contact bevorderen. Hierdoor helpt de natuur ons ook een handje met het oplossen van de spanning.

5) Jouw kant van het verhaal

Je zult misschien denken, maar hoe zit het met mijn kant van het verhaal? Het mooie is dat als de ander zich gehoord voelt, hij ook meer ruimte krijgt om naar jou te luisteren. In plaats van beide bij jezelf te blijven, kom je meer tot elkaar. Als je interesse en begrip toont in het verhaal van de ander, dan komt er bij de ander ook vaak ruimte voor jouw verhaal. 

Hij gaat jou ook vragen stellen en nu heb jij de kans om jouw kant van het verhaal te uiten. Let er hierbij op dat je altijd in de ik-boodschap communiceert, bijvoorbeeld ‘ Ik voel me gekwetst, omdat…..’. Zodra je in de jij -vorm gaat praten voelt de ander zich aangevallen en dit verhoogd de spanning opnieuw.

Als je beide begrip kunt tonen, volgt daar vaak ook een oplossing uit voort hoe nu verder. Er komt begrip, lucht en ruimte in de relatie. Je kunt boven de spanningen uitstijgen en deze overwinnen.

Cursus ‘Betere relaties met iedereen’

Je weet nu hoe je spanning in een relatie kunt verminderen. Het overwinnen van spanning maakt de relatie niet alleen weer goed, maar ook beter!

Er is nog zoveel meer te leren over relaties met anderen. Niet alleen over spanning, maar ook inzicht hoe je omgaat met lastige mensen of hoe je goed je grenzen kan bewaken.

Zelf heb ik een cursus gedaan om hier meer over te leren. Dit heeft mijn relaties verbeterd en helpt me meer succesvol te zijn in mijn relaties. Wil je ook je relaties verbeteren? De cursus ‘Betere relaties met iedereen‘ van Frank de Moei kan dit voor je doen. We schreven ook een review over deze cursus.

Wil je ook je relaties verbeteren?

Bekijk hier de actuele kortingen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *