Hoe overleef ik de middelbare school met puistjes?

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
Op de afbeelding zie een groep middelbare school studenten.

De middelbare school is een grote verandering. Je komt in een nieuwe klas en je bent vaak deel van een veel grotere school. Elke dag zie je veel mensen die er allemaal anders uitzien. Je wilt een plek vinden, om ergens bij te horen, maar tegelijk voel je dit niet. Dit komt omdat je jezelf niet accepteert. Je voelt je een wandelende pukkel. Elke interactie waar je 1 op 1 met iemand praat, voelt alsof diegene alleen die pukkel(s) ziet.

Hierdoor kun je jezelf beperken in je vrijheid, want je gaat dingen vermijden. Puistjes en uitbraken veroorzaken dit. Tijd om er iets aan te doen!

Puistjes hebben op de middelbare school kan zwaar zijn als je je daardoor minderwaardig voelt. Dit geeft weer stress, wat de puistjes weer erger maakt; een cirkel die zichzelf versterkt. In dit artikel hebben we het over wat die puistjes met jou doen, maar ook en vooral hoe je ze kunt bestrijden.

Zelfvertrouwen omlaag

Op deze afbeelding zie je een tiener met acne

Door acne kunnen een hoop gevoelens en negatieve gedachten opkomen. Zoals:

‘ Ik voel me lelijk’

‘ Jongens vragen mij niet mee uit’ / ‘ Ik durf haar niet mee uit te vragen’

‘ Ik durf geen vrienden te maken’

‘ Ik wil met niemand praten, omdat ik me dan ongemakkelijk voel’

‘ Ik blijf liever thuis en verstop me voor de wereld.’

Het belangrijkste hierin is, is hoe jij je over jezelf voelt. Het is belangrijker dan je vrienden, je familie, je studie, je werk of wat dan ook. Omdat je zelfvertrouwen voor dit alles komt. Als jij je namelijk niet goed voelt over jezelf, hoe kunnen je vrienden dan weten wie je bent? En je hierom waarderen (want dat zullen ze!). Hoe kun je warme banden hebben met je familie? Hoe kun je je studie of je werk goed doen zonder zelfvertrouwen?

Wat gebeurt als je een laag zelfvertrouwen hebt?

Door een laag zelfvertrouwen verstop je een deel van jezelf. De opmerkingen van anderen, maar ook je eigen gedachten zorgen hiervoor. Stel je hebt een A-4 voor je die jou als persoon representeert. Steeds als jij je onzeker voelt, wordt het stuk papier kleiner. Hoe lager je zelfvertrouwen, hoe kleiner het stuk papier. Je laat steeds minder van jezelf aan de buitenwereld zien. Je verbergt een deel van jezelf. En dat is zonde, want je bent goed en waardevol zoals je bent.

Een bekende Quote van Eleanor Roosevelt die je kan helpen:

“ No-one can make you feel inferior without your consent.”

Hieronder ook een mooi filmpje uitgebeelt hoe het kan voelen.

De opmerkingen van anderen mensen kunnen zo diep snijden. De kracht van dit filmpje is dat je doet wat goed is voor jou. Hoe moeilijk ook.

Oh! En nog een iets: het is normaal om je hierover onzeker te voelen! Heel veel mensen met puistjes hebben dit! Maar ben je hierdoor minder waard? NEE!!! ABSOLUUT NIET!!!!

Maar niemand wil zich onzeker voelen. En ook al ben je goed zoals je bent, kun je wel kijken of je je puistjes kunt verhelpen.

Want het goede nieuws is; het is 2021! En tegenwoordig hoef je niet meer rond te lopen met acne! Er wordt veel vernieuwend onderzoek gedaan. En er zijn zoveel producten en methoden op de markt. Daar zit iets bij voor jou. Hieronder alvast een aantal tips waarmee je meteen aan de slag kunt!

Eerste hulp bij puistjes

  1. Zorg voor een goede huidverzorgingsroutine
  2. Let op je voeding
  3. Ont-stress jezelf
  4. Zorg voor voldoende slaap
  5. Ga sporten
  6. Raak je gezicht niet aan
  7. Zorg voor ontspanning

1. Zorg voor een goede huidverzorgingsroutine

Een vaste routine om voor je huid te zorgen is erg belangrijk. Het voorkomt dat je huid door vuil van buitenaf, nog meer puistjes ontwikkelt. Daarnaast heeft het kalmerende effecten. Overweeg ook het gebruik van een zonnebrand crème speciaal voor je gezicht. Zon heeft namelijk een negatieve invloed op de werking van onderdelen uit je gezichtscrème.

Je kunt met een goede huidverzorging je huidbarrière ondersteunen. Maar wat is een goede huidverzorgingsroutine?

Huidverzorgingsroutine:

  1. Reinig je huid in de ochtend en avond met een milde reiniger.
  2. Gebruik een vochtinbrengende crème die huidirritatie verminderd. Kies iets wat bij jouw huid past. Heb je bijvoorbeeld een vettige huid, kies dan een olie-vrije crème. Heb je juist een droge huid, kies dan voor een vochtinbrengende crème.
  3. Voeg een zonnebrand crème voor je gezicht toe met tenminste factor 30.

2. Let op je voeding

Als een tiener kan het lastig zijn hier helemaal invloed op uit te oefenen. Je ouders koken eten en na school ga je met je vrienden naar de snackbar of supermarkt om iets te halen.

Hier zijn een aantal punten om op te letten. Steeds onderzoek toont namelijk aan dat er een relatie is tussen acne en voeding. Natuurlijk moet er ruimte zijn voor iets lekkers. Een mooi streven is de 80/20 regel; 80 % eet je gezond en 20% mag je best meer ongezonde dingen eten.

Merk je nu dat bepaald eten je een opgeblazen gevoel geeft of voor brandend maagzuur zorgt, kun je overwegen dit voedsel te laten staan. Je hebt voor deze voeding wellicht een gevoeligheid, wat kan leiden tot acne uitbraken.

Een voorbeeld van zo’n voedingsproduct is zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas. Veel mensen krijgen hier puistjes van. Ook suikerproducten kunnen dit effect hebben.

3. Ont-stress jezelf

De middelbare school kan intensief en stressvol zijn. Het is een nieuwe levensfase die nieuwe dingen van je vraagt. Dit kan leiden tot stress. Je kunt jezelf ontstressen door je favoriete film te kijken of iets doen wat je erg leuk vindt.

Lekker gaat sporten, yoga doen of mediteren kunnen je helpen een positief gevoel te krijgen en je zelfvertrouwen te verbeteren.

Je kunt ook je gevoelens opschrijven en een soort log-boek bijhouden van je huid. Je koppelt hierbij je gevoel aan de staat van je huid. Hierdoor kun je ook het effect van je emoties zien op je huid. Als je namelijk weet waardoor je een uitbraak krijgt, kun je dan je huid beter verzorgen.

Bewust worden van je emoties. Hoe dan?

Je bewust worden van je emoties kan ook helpen je stress te verlagen.

Je kunt jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:

  1. Haal een keer diep adem en vraag jezelf: welke emotie is hier nu? (Boosheid, angst, verdriet of blijheid en alles er tussenin)
  2. Waar is het gevoel in mijn lijf? (Bijvoorbeeld buik of borst)
  3. Wat doen de sensaties? (Voel je misselijk, verwarmend, branderig?)
  4. Kun je je aandacht op die plek in je lijf richten voor enkele momenten? (De emotie wordt gevoeld en gaat hierdoor weer weg)
  5. Wat wil deze emotie mij laten zien?

Bijvoorbeeld:

Boosheid: het laat ons zien dat iets niet meer werkt, dat dit stop gezet moet worden. Of een grens moet worden getrokken.

Angst: geef aandacht of wordt wakker! Angst is in mijn lijf. Waar wil deze angst mij wakker voor schudden?

Verdriet: er moet iets verwerkt worden, verdriet moet worden gevoeld over iets. Iets moet losgelaten worden.

Kom je erachter dat stress vaak tot acne leidt? Overweeg dan meer over stress te leren. Frank de Moei bracht onze aandacht op een goede en werkzame online cursus over stress. Of lees onze review hierover.

4. Zorg voor voldoende slaap

Perfect slapen met 7 stappen

Als tiener is dit een uitdaging. In de puberteit veranderd de aanmaak van Melatonine, ons slaaphormoon. Hierdoor val je later in slaap en wordt later in de ochtend/middag wakker. Het leven vraagt helaas dat je om 8 of 9 uur alweer op school bent. Dus om toch voldoende slaap ter krijgen, zorg voor slaap hygiène.

Denk hierbij aan:

  1. Geen blauwe schermen, dus geen smartphone :-(, een uur voordat je gaat slapen. Gebruik je je telefoon ook als wekker? Vraag je ouders om een andere wekker bij je bed. Het is een moeilijke stap, want vaak sturen klasgenoten juist dán berichten via social media. Eventueel kan je je ouders vragen mee te doen met geen telefoon bij het bed.
  2. Piekerkwartiertje instellen. Als we gaan slapen kunnen gedachte ons soms wakker houden. Bijvoorbeeld ‘ Wat zal mijn cijfers voor engels zijn?’ Of ‘ Waarom zei ik nou zoiets stoms.’ Stel overdag een piekerkwartiertje in, waarbij je je gedachte opschrijft en actief naar een oplossing zoekt.
  3. Zoek hulp bij je huiswerk, wellicht van je ouders of iemand op school. Planning is iets wat zelf veel volwassenen moeilijk vinden. Hoe pak je je huiswerk aan? Wanneer kan ik het beste wat doen? Waar kan ik het beste zitten om mijn huiswerk te maken? Als je huiswerk klaar is, slaap je beter.
  4. Geen heftige films voor dat je gaat slapen.
  5. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging gedurende de dag.
  6. Doe iets rustigs voordat je gaat slapen, zoals een boek lezen bij gedimd licht.

5. Ga sporten

Als je je constant gestrest, angstig voelt of een lage concentratie hebt, zullen je stresshormonen verhogen. Deze hormonen laten je huid ontploffen.

Sport is een goede manier om deze stresshormonen te laten verdwijnen. Je verbruikt ze als het ware tijdens het sporten. Het helpt daarnaast stoffen (neurotransmitters) te laten vrijkomen die je een goed gevoel geven. Je voelt je daarnaast fitter en alerter als je sport.

6. Raak je gezicht niet aan

Probeer jezelf aan te leren je gezicht zo min mogelijk aan te raken. Het vuil van je handen komt dan niet op je gezicht. Zo voorkom je dat poriën verstopt raken en puistjes vormen.

Hoe moeilijk ook, maar blijf ook van je puistjes af. Hoe irritant dit advies ook is, het is wel de juiste.

Maar waarom dan niet!?

  • Puistjes of mee-eters uitknijpen leidt ertoe dat je talg de porie ook indrukt, waardoor je de verstopping in de hand werkt.
  • Daarnaast beschadig je je huid, waardoor nog een puistje komt en je in een cirkel terecht komt.

Maar ‘what the f*ck’ doe je dan met zo’n witte kop!? Ga op zoek naar goede verbergende make-up. Koop hierbij make-up die niet comedogeen is. Deze verstoppen de poriën namelijk niet.

7. Elke dag een schoon kussensloop

Als je puistjes hebt, kunnen ontstekingsbacteriën op je kussen achterblijven na een nacht slapen. De volgende nacht hebben deze bacteriën zich heerlijk vermenigvuldigd en lig je daar de hele nacht in. Met talg verstopte poriën gaan binnen no-time ontsteken ofwel je krijgt er nog een puist bij.

Wil je dit niet? Dan weet je wat je te doen staat. Wil je moeder niet zoveel was doen? Doe het dan zelf ;-).

Dit waren de 7 tips die helpen bij acne. Maar heb je ook wel eens gedacht aan dingen die je doet die juist niet helpen? Onze concullega schreef hier een gratis e-book over.

Tip: Gratis e-book ‘ Top 10 gemaakte fouten bij acne’.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *