Nieuwe mensen ontmoeten; toch wel spannend? 6 Tips.

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
In deze afbeelding zie je een vrouw die nieuwe mensen ontmoeten spannend vindt
  • Wat gebeurd er bij jou?
    • Je vergelijken met anderen.
    • Je krijgt mentale blackout
    • Niet weten wat je moet zeggen
    • Je voelt je heel zelfbewust

Dit zijn allemaal voorbeelden van spanning rondom nieuwe mensen ontmoeten. Het ontbreken van zekerheid. Leer hier hoe je zekerheid kunt krijgen.

Die spanning en onzekerheid om nieuwe personen te ontmoeten komt vaak voort uit een minderwaardigheidscomplex. Je voelt je minder waard doordat je innerlijke criticus je vergelijkt met anderen die het beter lijken te doen.

Daarnaast kunnen oude ideeën over jezelf, bijvoorbeeld: ‘ik ben niet grappig genoeg’ of ‘ik heb niks interessants te vertellen’ onzekerheid teweeg te brengen.  Je kunt het misschien prima verbergen, maar deze gedachten zijn niet zonder effect. Zo zal je sneller jaloers zijn, opmerkingen sneller zien als een persoonlijke afwijzing en minder snel voor jezelf opkomen.

Lees hier 6 tips om met deze blokkerende gevoelens om te gaan.

Tip # 1 Doorbreek de cirkel

‘ Ze vinden me vast niet leuk’, ‘ Weet ik wel iets te zeggen’ of ‘Zij ziet er leuker uit dan ik’, deze gedachten zorgen ervoor dat je erg met jezelf bezig bent en hoe je overkomt. Dat is jammer, want daardoor mis je de verbinding met de ander. Daarnaast zorgen deze angstige gedachten, onbewust, voor gezichtsuitdrukkingen en een bepaalde lichaamshouding.

Door ‘emotionele besmetting’ worden deze, onbewust, overgenomen door degene met wie je praat. Die voelt jouw angst en ervaart dat als onprettig. De ironie is dat door jouw angst de ander zich onprettig voelt, zich terugtrekt, waardoor jij een bevestiging ziet van je angst (in de psychologie wordt dat ‘self fulfulling prophecy”genoemd). In werkelijkheid is het jouw angst die voor de negatieve reactie bij de ander zorgt.

Dat is natuurlijk hartstikke jammer, omdat nieuwe mensen leren kennen zo verreikend is!

Wat kun je dan wel doen? Richt je op de ander. Waar ben je nieuwsgierig naar? Wat zou je van die ander willen weten? Richt je aandacht daarop. WANT dan ben je niet meer bezig met jezelf. Hoe meer je met jezelf bezig bent, hoe minder soepel het contact verloopt

Zo kom je uit je hoofd.

Tip # 2 Schrijf het van je af

Sociale onzekerheid komt voort uit gedachten die we over onszelf hebben dat we minder zijn dan de ander. Schrijven kan hierbij enorm helpen. Zodra je beter in kaart hebt waar je angstig over bent, kun je het beter doorzien. Je kunt er een andere gedachte voor in de plaats zetten. Dit helpt je de volgende keer als je iemand ontmoet die je nog niet kent.

Schrijf een week lang elke dag wat je gedachten waren over jezelf.

Je kunt jezelf hierbij de volgende vragen stellen:

  1. Beschrijf de situatie, wat is de aanleiding. Wat gebeurde er feitelijk?
  2. Welke emotie had je hierbij en hoe voelde het?
  3. Welke gedachten heb je hierover?
  4. Kloppen de gedachten? Kun je 3 voorbeelden dat de gedachten onwaar is?
  5. Welke van de gedachte zijn helpende gedachten en welke zijn pieker gedachten?

Bijvoorbeeld:

  1. Ik was op een feestje en ik stond met iemand te praten die ik niet kende. Ik voelde me gespannen. Hij vertelde een verhaal, maar ik werd afgeleid door mijn gedachten, waardoor ik het verhaal niet helemaal hoorde. Daardoor wist ik niks te zeggen toen het stil viel.
  2. Ik voelde schaamte, blokkering, een drukkend gevoel op mijn borst alsof aan de grond genageld. Tegelijk wilde ik wegrennen en me verstoppen. Het voelde alsof ik een ‘deer in the headlight’ was.
  3. gedachten: oh, wat heb ik dat stom aangepakt! Ik ben zo slecht in nieuwe mensen ontmoeten, ik houd me de volgende keer bij de mensen die ik al ken, zodat ik dat niet meer hoef te voelen.
  4. Gedachte; ik ben zo slecht in nieuwe mensen ontmoeten. Voorbeelden onwaar: ik had laatst een bruiloft en daar had ik een heel leuk spontaan gesprek met iemand die ik niet kende. Ik ontmoette laatst iemand in de trein en ik had geen last van blokkades. Op een feestje had ik alleen gepraat met bekende mensen, maar achteraf vond ik dit ook jammer, waarom ga je anders naar een feestje?
  5. De helpende gedachten zijn de bij punt 4 opgeschreven gedachten, de niet helpende die bij punt 3.

Tip # 3 Slim vergelijken

Vergelijken met anderen die het sociaal beter doen dan jij, kan voor pijnlijke gevoelens van jaloezie zorgen. Het kan je het gevoel geven dat je minder waard bent. Echter, als je deze vergelijking slim aanpakt, kan het je helpen om verder te komen.

In plaats van naar de verschillen te kijken, kijk hoe jullie overeenkomen. Je wordt hierdoor niet minder waard, maar zoekt de verbinding met die persoon. Kijk daarnaast naar wat je zo leuk vindt aan die persoon.

Laat je hierdoor inspireren. Hoe kun jij dit ook krijgen? Wat heb je hiervoor nodig? Een boek lezen, een cursus doen? Dit geeft hoop en stimuleert om aan jezelf te werken. Hier wordt jij leuker van, want je zit beter in je vel en de buitenwereld ziet meer van de leuke waardevolle persoon die je bent! Dit maakt het ontmoeten van nieuwe mensen weer een stukje makkelijker 😉 .

Tip # 4 Stop met piekeren!

Makkelijker gezegd dan gedaan! Wat veel mensen doen die sociaal onzeker zijn is piekeren. Naderhand de ontmoeting met de onbekende persoon analyseren. Heb ik wel het juiste gezegd? Wat zal hij van me denken? Ik had eigenlijk dit moeten zeggen.

Dit piekeren helpt niet. We gaan vaak in rondjes en komen niet met een constructieve oplossing.

  1. De cirkel doorbreken kan door: ‘Stop!’ te zeggen, liefst hardop. Hierdoor wordt je je bewust van de gedachte cirkel en kan het stoppen.
  2. Richt je aandacht op iets anders: bijvoorbeeld ademhaling, de frisse wind op je gezicht, wat je allemaal om je heen ziet. Doe dit een paar keer per dag en het helpt om te ontspannen.
  3. Ga sporten! De spanning gaat uit je lijf en endorfine zorgt voor een ontspannen en tevreden gevoel. Je pieker gedachte stoppen.

Tip # 5 Ik ben perfect, maar menselijk imperfect.

Jezelf niet te hard veroordelen bij het ontmoeten van nieuwe mensen. Als je innerlijke criticus je hard veroordeelt en jij voelt je hierdoor slecht dan neem je je innerlijke criticus erg serieus.

Hierdoor worden gevoelens van onzekerheid sterker en zijn ervaren ‘fouten’ intenser.

Een hele mooie quote die hierbij kan helpen;

Ik ben waardevol zoals ik ben, maar menselijk imperfect.

Pia Mellody

Vanuit het uitgangspunt dat iedereen perfect ter wereld komt en dat elk mens evenveel waard is.

In deze Quote zit ook de imperfectie van mensen. Mensen doen dingen nu eenmaal imperfect. EN DAT IS OK!

Tip # 6 Volg een cursus

Een manier om van je onzekerheid af te komen is door meer hierover te leren. Je krijgt hierdoor meer inzicht en je leert hier anders mee om te gaan.

En stel je voor dat je deze onzekerheid kan overwinnen! Dat je plezier kunt hebben in het ontmoeten van nieuwe mensen! Het zal je leven verreiken!

Tip; cursus Blijvend zelfvertrouwen van Frank de Moei.

Misschien vind je dit ook interessant:

Heb je nog tips of wil je iets kwijt over dit artikel? We horen het graag, laat hieronder je reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *