De Keto griep. Hoe kom je ervan af?

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Heb je last van de Keto griep? In de eerste dagen van het dieet kun je hiermee te maken krijgen. Je lichaam maakt de omslag van koolhydratenverbranding naar vetverbranding. In dit artikel heb ik de klachten aan de oorzaak gekoppeld, waardoor je snel bij de oplossing komt.

Wat houdt de Keto griep in?

De volgende klachten kunnen voorkomen. Daarna kun je lezen wat je eraan kunt doen.

  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Constipatie
  • Diarree
  • Hoofdpijn
  • Prikkelbaarheid
  • Futloosheid
  • Spierkrampen
  • Duizeligheid
  • Slecht concentratievermogen
  • Maagpijn
  • Slaapproblemen

Dit klinkt allemaal niet fijn. Hieronder lees je de verschillende oorzaken en de oplossing.

Wat is de oplossing?

Om te weten hoe je ervan af komt, is het belangrijk te weten waar het vandaan komt.

Het lichaam ontdoet zich van water en natrium

Insuline wordt door de alvleesklier afgegeven na het eten van suikers. Doordat je lichaam minder insuline produceert, veranderen er een aantal processen in je lichaam.

  1. Insuline heeft ook andere functies (wat weinig mensen weten), zoals het vasthouden van natrium in de nieren. Door de verminderde aanwezigheid van insuline, laten de nieren een deel van deze natrium los.
  2. Je glycogeen voorraad verdwijnt, de opslag van glucose is ongeveer 400 gram. Deze voorraad houdt in elke cel weer 3 gram water vast. Het compleet verbruiken van deze voorraad (wat gebeurt als je geen of zeer weinig koolhydraten eet), zorgt voor het loskomen van al dit water.

Klachten die bij dit proces horen zijn:

  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Krampen
  • Hoofdpijn
  • Maagproblemen

Oplossing

  • Drink voldoende water – 3,5 liter per dag!
  • Voeg wat zout aan dit water toe.

Schildklierhormonen dalen

Door de minimale hoeveelheid aan koolhydraten daalt de werking van schildklier. Als je helemaal stopt met het innemen van koolhydraten stopt ook de productie van het belangrijke T3 schildklierhormoon.

Een tekort aan dit hormoon geeft de volgende klachten:

  • Futloosheid
  • Depressie
  • Spierpijn
  • Constipatie
  • Vermoeidheid

Oplossing voor deze klachten:

  • Bekijk wat je totale koolhydraten inname is en verhoog deze zo nodig tot maximaal 50 gram per dag. Zeker voor vrouwen die willen afvallen met dit dieet blijkt dit belangrijk.

Stijging van cortisol waarden

Als je minder koolhydraten eet, kan in het begin het cortisol (stress hormoon) niveau stijgen. Dit was functioneel voor onze voorouders, omdat zij deze motivator gebruikte om voedsel te gaan zoeken.

Dit kan het zorgen voor:

  • onrust
  • prikkelbaarheid
  • slecht slapen

Wat kun je nu beter niet doen:

  • Sporten – dit blijkt het cortisol niveau in deze fase van het dieet te verhogen.

Wat kun je wel doen?

  • Het uitzitten :-(. Zodra je lichaam went aan het dieet en in ketose raakt, gaat de cortisol productie vanzelf weer omlaag. Je weet in ieder geval dat je lichaam in het proces zit en er iets aan het veranderen is.

Wil je meer weten over de keto griep? Of over hoe je snel kunt afvallen met het Keto dieet? In mijn Keto Revolutie review kan je lezen over het complete pakket wat Mitchel van Duuren aanbiedt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *