Hormonen in balans brengen na je zwangerschap. Zo doe je het.

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Hormonen zijn na je zwangerschap uit balans. In dit artikel lees je hoe je deze simpel, zonder kosten op een natuurlijke manier weer in balans brengt.

En, wellicht niet verbazend, is dit de oplossing voor een gezonde hormoon balans op elk moment van je leven.

Hormonen tijdens zwangerschap

Hormonen spelen een grote rol bij alle processen in ons lichaam. Het zijn stoffen die zorgen voor actie. Ze zetten iets in beweging. Zo zorgt oestrogeen bijvoorbeeld dat een eitje in je eierstok gaat rijpen. Het prille begin van je zwangerschap.

Tijdens je zwangerschap is oestrogeen (groeihormoon) veel aanwezig, tijdens je bevalling oxytocine en daarna prolactine om borstmelk te produceren.

Zodra je bent bevallen gaat je lichaam aan het werk om eventueel borstmelk te produceren. Daarnaast om de hormonen weer op het oude niveau te krijgen. Dit kan voor allerlei klachten zorgen, zoals haaruitval, somberheid of slaapproblemen. Alles wat je niet wil in herstel na je zwangerschap.

In dit artikel lees je wat je kunt doen om deze hormonen weer in balans te brengen.

Hormonen in balans

Bewegen

Ook na je bevalling is bewegen essentieel. Misschien ben je nog beperkt, maar doe wat je kan. Zorg dat je het leuk vindt, want dan is het makkelijker. Denk bijvoorbeeld aan wandelen, yoga of waar jij warm voor loopt.

In het begin ben je natuurlijk veel bezig met je baby, dus ritme vinden is dan extra moeilijk. Maar kijk of je een ritme kan ontwikkelen. Bijvoorbeeld na elke ochtend voeding ga ik wandelen met de baby. Al is het maar tot het eind van de straat en terug. Even buiten, frisse lucht en licht zijn goed voor je hormoonbalans.

Je kunt dit langzaam uitbreiden. Luister hierbij goed naar je lichaam. Wat kun je nog doen?

Stress vermindering

Na je eerste bevalling, als alles nieuw is, maar ook bij een tweede of derde kindje zijn er verschillende bronnen van stress. Je kindje legt niet goed aan, je bent moe en prikkelbaar, je andere kindje vraagt aandacht, je baby slaapt niet goed. Of zelfs weer aan het werk na je bevalling. Allemaal bronnen van stress.

Stress heeft een grote invloed op je hormonen. En hoewel de bronnen van stress niet verdwijnen, , kun je wel balans in de stress aanbrengen. Wat bedoel ik hiermee?

Zorg dat je lichaam niet constant blootstaat aan deze stressoren. Een van de beste dingen die je kunt doen is ontspannen. Is het een douch, een warm bad, meditatie, yoga, wandelen of lezen. Wat je ook maar in de ontspanningsmodus brengt, doe het! En let wel, doe deze dingen zonder je baby in de buurt.

Dit laatste kan, zeker in het begin, erg lastig zijn, want een pasgeborene heeft zijn moeder veel nodig. In het begin kan het ook kort zijn.

Tip: breng regelmaat in deze momenten, bijvoorbeeld elke woensdag en zaterdagmiddag doe ik iets voor mezelf. Zorg dat er iemand is die bij jouw kleintje kan zijn. Het is namelijk goed voor hormonen, maar nog beter voor jou en daardoor ook voor je kindje!

Slaap

Moeilijk om te doen met een kleintje die elke drie uur gevoed moet worden. Gelukkig gaat ook deze periode weer voorbij. Tijdens slaap vinden er allerlei processen plaats waarbij hormonen in balans gebracht worden.

Maar hoe doe je dit met een baby?

  1. Slaap als je baby slaapt. Ook een dutje overdag helpt hierbij.
  2. Laat iemand anders de baby af en toe een nacht voeden. Zo kun jij een hele nacht doorslapen. Bij borstvoeding kun je zelf van te voren kolven. Soms hebben moeders angst dat hun borstmelkproductie dan terugloopt. Je kunt dit bij een lactatiekundige navragen.

Hoe creeƫr je gezonde en herstellende slaap?

  1. Schakel alle schermen een uur voordat je gaat slapen uit.
  2. Zet een raam open voor betere luchtkwaliteit, ook dit verbetert slaap kwaliteit.
  3. Zorg voor een goede temperatuur – hierbij is koeler beter dan warmer.
  4. Neem eventueel een uur voor het slapen een magnesium supplement.

Nu weet je dat bewegen, stress en slaap je hormonen beĆÆnvloeden. Hieronder leer je meer over voeding, schildklier en slechte bronnen van buitenaf.

Dieet

Dieet kan natuurlijk niet ontbreken aan deze lijst. Net na je bevalling moet je lichaam aansterken. Help je lichaam met gezonde voeding die ook je hormonen helpen.

Hieronder wat aanbevelingen.

  • Vermijd transvetten ( vetzuren die industrieel bereid worden). Denk aan koekjes, cakes, gebak, margarine, frietjes of kroketten.
  • Gebruik meer onverzadigde vetten, zoals olijfolie, lijnzaadolie, vette vis of walnoten
  • Verhoog eiwitten uit groente, zoals bonen, doperwten en noten
  • Kies langzame koolhydraten, bijvoorbeeld fruit, groente, volkoren producten en peulvruchten (linzen, kikkererwten enz)
  • Eet voldoende ijzer uit planten, zoals spinazie, tomaten, bietjes, bonen en pompoen
  • Drink voldoende water, dit reinigt je lichaam en zorgt voor zoveel meer. Drink tenminste 1,5 liter water per dag.
  • Neem een multivitamine. Dit zorgt dat al je vitamine op peil zijn. Zoek een supplement vervaardigd uit echt eten.

Kun je wat hulp gebruiken bij het volgen van een gezond dieet? Wij zetten een drietal diƫten voor je op een rij, die allen helpen bij de ondersteuning van gezond eten. Naast hulp bij wat wel en niet te eten, vind je er vaak een community die kan je ondersteunen. Heel prettig.

Schildklier

Je schildklier is de belangrijkste klier om je lichaamsfuncties te sturen. Het is zeer intens als je schildklier niet optimaal werkt. Het kan je een futloos, vermoeid of zelfs depressief maken. Heb je last van deze klachten en gaat het niet binnen enkele weken weg, consulteer dan een arts om je schildklierwaarden te laten bepalen.

Hieronder de laatste tip om je hormoonbalans te herstellen; invloeden van buitenaf.

Vermijd hormoonbalans verstoringen

Xeno-oestrogenen zijn chemicaliƫn door mensen gemaakt en verwerkt in allerlei producten. Tussen deze nep-hormonen zitten bijvoorbeeld parabenen, een conserveermiddel dat vaak in make-up, shampoo, eten en drankjes zit. Een ander voorbeeld is flaat (phthalates), wat als weekmaker wordt ingezet in plastic.

Eenmaal in je lijf gaan ze als nep-oestrogenen te werk. Ze kunnen je hormonen uit balans brengen!

Wees je hier bewust van.

Tot slot

Met deze simpele, goedkope en niet-invasieve tips kan jouw hormoon balans zich weer snel herstellen, zodat jij optimaal van je baby kunt genieten!

[1] Weschler, T.(2011). Taking Charge of your fertility. The definitive guide to natural birth control, pregnancy achievement, and reproductive health. 277-355.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *