Getest door ons: Keto dieet. Deel 2: Eerste ketonen metingen.

Gemiddelde leestijd: 7 minuten

Deel 2 van een reeks artikelen over mijn persoonlijke ervaring met het Keto Dieet. Zoals ik in deel 1 al schreef, ben ik na een tip van een studie vriendin geïnteresseerd geraakt in het Keto dieet.

Dit deel gaat over de eerste twee weken dat ik 100% keto eet. Ook analyseer ik de ketonen in mijn bloed om mijn ‘ketose’ niveau te ontdekken. Ik worstel met weinig koolhydraten eten, maar ik vind een manier om deze uit mijn dieet te houden.

Ketonen meter

In deze afbeelding zie je een ketonen meter die mijn waarde aangeeft aan het eind van de introductie fase.

Na de eerste 3 weken van opbouw, ben ik nu ook reuze benieuwd of ik al ketonen in mijn bloed heb. Ik koop daarom een Ketonen meter. Deze bestel ik via het Diabetes Magazijn voor €14,95, plus Ketonen strips voor €18,95. Hij is gemakkelijk in gebruik en laat me snel mijn ketonen niveau zien.

Mijn eerste meting laat een waarde van 0.3 mmol/L zien. Dit geeft de hoeveelheid ketonen aangeeft in millimol (een super kleine hoeveelheid) per liter.

Volgens Mitchel van Duuren is de verdeling als volgt:

  • Lichte ketose: 0.5 mmol/L – 0.8 mmol/L
  • Gemiddelde ketose: 0.9 mmol/L – 1.4 mmol/L
  • Diepe ketose: 1.4 mmol/L – 3.0 mmol/L of hoger

Na de gewenningsperiode van 3 weken ben ik nog niet in ketose. Er is wel een stijging, want een nuchtere meting vòòr keto liet een waarde van 0,1 mmol/L zien. Ik zie dus een lichte stijging. Dit stemt me positief. Nu dat ik me strenger aan het dieet ga houden, ben ik benieuwd hoe deze metingen zullen verlopen.

In ketose!

Op deze afbeelding zie je mijn ketonenmeter aan het eind van de eerste week volledig keto dieet.

Aan het eind van de eerste week doe ik opnieuw een meting en heb ik een ketonenwaarde van 0,5 mmol/L. Dit werkt bemoedigend, want dat betekent dat ik nu in lichte ‘ketose’ ben.

Het is nog de onderwaarde van lichte ketose, dus ik ben er nog niet. Mitchel omschrijft dat lichte ketose goed is voor voor vetverlies en fysieke prestaties. Dus dat is goed nieuws. Echter, wil je een mentale boost, is een diepere staat van 1,4 mmol/L tot 3,0 mmol/L nodig. Dat wil ik ook graag ervaren. Dus nog even werk aan de winkel.

Tip: Mitchel van Duuren biedt ook een ketonenmeter aan. Deze is iets duurder in aanschaf, maar de ketonen teststrips goedkoper zijn. In plaats van € 1,89 in mijn geval, zijn deze € 1,20 per stuk.

Anders denken over eten

Ik merk dat het veranderen van mijn dieet ook een andere denkwijze met zich meebrengt. Zo at ik voorheen een vrij grote lunch. Dit bestond uit twee boterhammen met boter en kaas, roggebrood met pindakaas en appelstroop, noten (ca 50 gr) en een salade met bonen, rauwkost, rozijnen en kaas.

Nu eet ik een kleinere hoeveelheid en minder frequent. Dit is best wennen, maar het geeft me ook veel tijd. Ook schommel ik minder in glucose spiegel en dat merk je. Hierover later meer.

Stoppen met koolhydraten

Weinig koolhydraten eten valt me zwaarder dan ik had verwacht. Ondanks dat ik bijna geen honger heb, heb ik wel trek en zin in producten met veel koolhydraten. Op zich ben ik redelijk goed in onthouding. Zo heb ik met vrij veel gemak 2 jaar geen producten met suiker gegeten. Alle koolhydraten schrappen vind ik veel moeilijker.

Ik nuttig dus nu 3 keto maaltijden per dag. Echter, ik ontwikkel een gewoonte om kleine koolhydraat rijke tussendoortjes te eten. Hierdoor blijft ik rond deze 0,5 mmol/L hangen. Dit wil ik niet, dus ik besluit mijn koolhydraten in kaart te brengen.

Hoeveel koolhydraten bij Keto

Het advies is om maximaal 50 gram koolhydraten per dag te eten. Ik analyseer 1 dag, die ziet er als volgt uit:

Maaltijd of tussendoortjeHoeveelheid koolhydraten
Ontbijt17
Koffie met havermelk7
Croissant25
Halve Peer8
Lunch5
Bosbessen0,9
Havermelk met cacao11
Diner 17
Toetje25
Portie Popcorn74
Totaal189,9 koolhydraten (115,9 zonder de popcorn)
Op deze afbeelding zie je croissants die niet passen in het keto dieet.

Dit werkte voor mij heel verhelderend. Ik zie waar ik nog winst kan behalen. In ieder geval geen popcorn meer. Ook ga ik een ander toetje bedenken. Het kleine genot van de croissant moet ik ook achterwege laten om dieper in ketose te komen.

De komende week voer ik deze veranderingen door. Kom ik hierdoor dieper in ketose? Én hoe dit voelt?

Tot zover mijn ervaringen met het Keto dieet. Wil je weten of ik dieper in ketose kom? Hoe het gaat met die behoefte aan koolhydraten? Volgende week publiceer ik het volgende deel. Of heb je deel 1 gemist? Ga dan terug naar het vorige deel.

Heb je vragen of opmerking? We horen ze graag! Laat hieronder je bericht achter.

Of wil je meer leren over het keto dieet? Lees dan onze review van de Keto Revolutie van Mitchel van Duuren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *