Getest door ons: Het keto dieet. Deel 3 dieper in ketose!

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
In deze afbeelding zie je typische keto producten die samen het woord keto vormen.

In deel 3 vervolg ik mijn ervaring met het keto dieet. Ik kwam er in deel 2 achter dat ik teveel koolhydraten at om verder in ketose te komen. In dit deel beschrijf ik mijn verdere avontuur.

Lukt het om in ketose te komen?

Welke ketogriep verschijnselen kwam ik tegen?

Heb ik al gewicht verloren?

Welk nadelig effect ervaar ik? En hoe los ik op?

Het effect van koolhydraten verlagen

Ik haalde dus een aantal koolhydraatrijke producten uit mijn voedingsschema. Hierdoor schoten mijn ketonen waarde werkelijk omhoog. Nuchtere meting op dag 1 was 0,5 mmol/L en op dag 7 was deze 1,2 mmol/L. Ik heb hiermee gemiddelde ketose niveau bereikt. Mitchel van Duuren (van de Keto Revolutie) legt uit dat deze waarde goed zijn voor vetverlies en fysieke prestaties.

In deze afbeelding die je mijn ketonenmeter aan het eind van de tweede week keto dieet.

Wat betekent dat ook al weer?

Ketonenwaarden

  • 0,5 mmol/L – 0,8mmol/L = Lichte ketose
  • 0,8 mmol/L – 1,4 mmol/L = Gemiddelde ketose
  • 1,4 mmol/L – 3,0 mmol/L = Diepe ketose

Niet verkeerd om dit niveau van ketose te bereiken; goed voor vetverbranding en fysieke prestaties. Maar ik wilde meer. Ik ben dit keto avontuur aangegaan voor de positieve effecten op de hersenen. En daarvoor, zo geeft Mitchel aan moet je in diepe ketose komen. In de medische wereld, waar dit dieet wordt ingezet voor bepaalde degeneratieve ziekten en ontstekingsziekten gaan ze zelf door tot 6,0 mmol/L! Dus het hoeft niet op te houden bij 3,0 mmol/L.

Nu ben je misschien nieuwsgierig wat ik precies eet om dit niveau te bereiken? Hierover vertel ik meer in deel 4 van mijn keto avontuur.

Een kanttekening plaats ik wel bij de waarde, want wees je bewust dat het een momentopname is. De waardes kunnen op een dag ook sterk fluctueren. Daarom hanteer ik hier alleen de nuchtere waarde om een stabiel meetpunt te hebben, maar ook dit blijft een momentopname.

Keto griep ervaring

Keto griep is de fase van aanpassing van suikerverbrander naar vetverbrander. In deze fase kun je van verschillende symptomen last krijgen:

  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Constipatie
  • Diarree
  • Hoofdpijn
  • Prikkelbaarheid
  • Futloosheid
  • Spierkrampen
  • Duizeligheid
  • Slechte concentratie
  • Maagpijn
  • Slaapproblemen

Zelf kreeg ik last van misselijkheid bij vlagen. De oplossing hiervoor is water drinken, wat bij mij de klachten verminderde. Om vet te verbranden heeft je lichaam namelijk veel water nodig. Bij het keto dieet is het aan te raden om daarom zo’n 3 liter water per dag te drinken. Ik doe er vaak wat citroensap bij om het iets interessanter te maken. Als je het moeilijk vindt zoveel water te drinken, kun je als alternatief kruiden thee of een groente smoothy drinken.

Ook had ik last van vermoeidheid. Dit kan komen door verandering van schildklierhomormonen. Een afname van T3-schildklierhormonen kan zorgen voor een futloos en moe gevoel. Dit is slechts tijdelijk. Het blijkt namelijk dat je insuline gevoeldigheid toeneemt door het keto dieet. En dit zorgt weer voor een verbeterde schildklierfunctie. Bij mij nam deze vermoeidheid na 1,5 week af.

De eerste week had ik ook last van een wollig, warrig en vergeetachtig hoofd. Ik vergat de meest gekke dingen. Gelukkig duurde dit slechts enkele dagen.

Daarnaast kreeg ik last van lichte hoofdpijn. Water drinken is de remedie. Na ongeveer een week verdween dit weer.

Nu je weet hoe ik de keto griep heb ervaren, wil ik je nog wat meer vertellen over een minpuntje van het keto dieet (in mijn ogen ook het enige minpuntje).

Slechte adem

Nu dat ik een paar weken in ketose verkeerde, begon mijn man aan te geven dat hij mijn adem kon ruiken. Een soort aceton (nagellakremover) geur. Dit blijkt normaal voor mensen in ketose en gelukkig ook makkelijk te verhelpen. Tijdens je 2-dagelijkse tandenpoetssessie geef je je tong ook een flinke schoonmaakbeurt. Dit verhielp de kwaal bij mijn. Een minimale moeite en kosteloos.

Andere oplossingen zijn:

Kauwgom

Pas wel op, want hier zitten vaak veel zoetstoffen in zoals aspartaam (E=951), acefulfaam-K (E=950) of advantaam (E=969). Deze zijn slecht voor je lijf.

Alternatieven eindigent op -tol zijn vaak beter. Deze hebben een oorsprong in de natuur. Wil je kauwgom zonder slechte zoetstoffen, dan is o.a. True Gum een alternatief.

In deze afbeelding zie je kauwgom die kan helpen tegen slechte adem bij het keto dieet.

Bladgroen

Wat andere mensen ook gebruiken is Chlorella. Een poeder gemaakt van een zoetwater alg waar veel Chlorophyll (bladgroen) inziet. Dit bladgroen kan de slechte adem ook verminderen. Zelf heb ik nog niet geprobeerd, maar ik hou jullie op de hoogte als dit wel zo is.

In deze afbeelding zie je chlorella (bladgroen) dat kan helpen tegen slechte adem bij het keto dieet.

Kruiden

Tot slot kan kauwen op muntblaadjes een uitkomst bieden. Helemaal natuurlijk, geen toevoegingen, maar wel effectief. Hier kun je andere kruiden, zoals venkelzaden, steranijs of verse peterselie aan toevoegen. Natuurlijk te koop in elke supermarkt of groenteboer. Je kunt ook een plantje kopen, zodat je altijd een verse voorraad hebt.

In deze afbeelding zie je verse muntblaadjes die kunnen helpen tegen slechte adem bij het keto dieet.

Tot zover mijn ervaringen met slechte adem. Door naar een meer positief effect van Keto.

Gewichtsverlies bij het Keto dieet

Al lang heb ik last van een buikje. Na twee zwangerschappen kwam ik hier moeilijk vanaf. Echter, binnen twee weken keto is mijn buikje verdwenen! Ongelooflijk! Daarnaast voelde het keto eten goed ik mijn buik en heb ik na een maaltijd een minder opgeblazen gevoel.

Doordat je minder honger hebt, kun je veel langer zonder maaltijd. Dit is goed voor je lichaam en je eet hierdoor vanzelf minder.

Ik verloor in de eerste twee weken 3 kilo zonder het echt te proberen. Hierbij voelde ik geen honger en heb ik lekker gegeten. Mijn buikomvang verminderde met 4 cm!

Met dit goede nieuws sluit ik, Carla, schrijfster voor Reviewpunt dit deel af. Volgende week meer over glucose spiegels en energie niveau. Of je kan nog even terug naar het vorige deel.

Heb je vragen of opmerking? We horen ze graag! Laat ze hieronder achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *