Getest door ons: Het keto dieet. Deel 1 Voorbereidingsfase.

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
In deze afbeelding zie je het e-book  De Keto revolutie van Mitchel van Duuren.

Via een vriendin hoorde ik over het keto dieet. Zij raadde mij het pakket van Mitchel van Duuren aan de Keto Revolutie van Mitchel van Duuren.

Ik had drie punten die mij in het bijzonder nieuwsgierig maakte naar dit dieet;

  • meer energie en
  • werking op de hersenen; namelijk helder denken en een betere concentratie.
  • afvallen zonder honger

Deze drie onderdelen kan ik namelijk heel goed gebruiken in mijn leven als moeder van twee jonge kinderen én een drukke baan. Door mijn achtergrond in voeding intrigeert dit dieet mij ook. De basisprincipes vind ik ook vernieuwend. Ik besluit dit dieet te gaan volgen.

Ik moet eerlijk bekennen dat dit mijn eerste dieet is. Ik heb nooit geworsteld met te veel aan gewicht (een van de voordelen van introvert zijn). Wel heb ik na de geboorte van mijn beide kinderen een buikje. Deze zou ik wel kwijt willen.

Glucose spiegel in kaart

Voordat ik start breng ik mijn glucose spiegel in kaart. Hiervoor meet ik een week lang elke twee uur mijn glucose. Dit ga ik vergelijken met mijn glucose spiegel als ik het keto dieet volg. In deel 4 lees je hier de resultaten van.

Stemming in kaart

Ook wil ik weten of het Keto dieet inderdaad minder emotionele schommelingen geeft en mijn energie niveau verhoogd. Hiervoor noteer ik elke ochtend en avond mijn stemming en energie niveau. Dit in het bereik van -2 tot +2. Het middenpunt -0- is hierbij neutraal. De resultaten hiervan kun je ook lezen in deel 4.

Start Keto

Mitchel van Duuren adviseert om langzaam te wennen aan dit dieet. Zo kan je lichaam wennen aan vetrijk eten. Ik besluit daarom om steeds 1 maaltijd aan te passen.

Dit houdt in dat ik steeds één maaltijd verander in een Keto maaltijd. Op die manier kan mijn lichaam langzaam wennen aan de andere samenstelling. Daarnaast kan ik ook oefenen met de nieuwe recepten. Met het oog op andere boodschappen halen was dit ook een prettige manier.

Wij doen, met een druk gezin, 1 keer per week een online bestelling bij Jumbo. Logischerwijs introduceer ik elke week een nieuwe keto maaltijd. Mijn eerste gewenning vindt dus plaats over een periode van drie weken. Elk week introduceer ik één van de drie maaltijden: ontbijt, lunch en diner. Dit kan je zelf natuurlijk veel sneller doen, zelfs in enkele dagen. Ik besluit bij het ontbijt te starten.

Keto Ontbijt

Ik ga aan de slag en voor de eerste ronde kies ik drie recepten uit het pakket van Mitchel die ik verspreid over de wenweek.

Ik kies voor:

  • de noten muesli
  • Fritatta met champignons
  • Duivelse eieren met kip

Het was best even werk om de koken voor het ontbijt. Ik maak meteen een aantal porties, zodat ik niet elke ochtend uitgebreid hoef te koken. Ik begin met de Fritatta met champignons. Je moet weten dat ik nooit dit soort ontbijt eet. Ik eet altijd havermout met banaan en pindakaas in de ochtend.

Eerste keto maaltijd!

Hoe ging het met die eerste keto maaltijd? De hoeveelheid was niet alleen minder, het vet- en zoutgehalte was veel hoger. Een uur na het eten van het ontbijt voelde ik me licht misselijk. In het boek van de Keto Revolutie las ik dat misselijkheid kan wijzen op te weinig water drinken. Na flink water te drinken voelde ik me dan ook beter.

Wat gebeurde er daarna? Normaal heb ik na 4,5 uur weer honger en kan mijn stemming ook wat veranderen als ik niet ga eten. Na deze maaltijd had ik pas na 7 uur lichte trek!! Ik was verbaasd!

Een kleine snack rond 14:00 en ik kon door tot het avondeten. Ongelooflijk voor iemand die normaal zo snel trek krijgt. Voor mij een geweldige ervaring, dat ik zolang zonder eten kan zonder trek te krijgen had ik nooit verwacht! Ook bleef mijn stemming gelijkmatig.

De Noten muesli was voor mij ook wennen, omdat het best een koud ontbijt is. Ik houd van warm, dus dat blijft voor mij wennen. Wel is dit een heerlijk ontbijt. Omdat de muesli omhult is door kokosolie en kruiden. Hierdoor is het is knapperig en vol van smaak.

In deze afbeelding zie je het recept duivelse eieren van de Keto revolutie.

De duivelse eieren met kip vond ik minder, omdat het me niet vulde zoals de andere twee ontbijten. Daarnaast was het recept minder duidelijk. Er stond bijvoorbeeld dat je kipfilet over de gevulde avocado heen strooit, maar dit werkte bij ons niet. Wij hadden de kip er los bij. Wel was het resultaat heel mooi.

Concluderend had ik met de dit keto ontbijt veel minder honger. Rond lunchtijd was het dan ook even wennen. Ga ik eten? Wát ga ik eten? Soms had ik ook een leeg gevoel. Dus geen honger of trek, maar wat leeg. Hierdoor ging ik vaak toch even iets eten.

Ook merkte ik dat als ik dan een koolhydraatrijke lunch ging eten, het water in mijn mond stond. Ook dit ken ik niet van mezelf.

Keto diner

Een week na de start met het Keto ontbijt, wordt ook mijn diner ‘keto’. Ik sla de lunch voor nu over, omdat ik toch veel minder honger heb rond die tijd.

Ik kies:

  • knapperige kippendijen,
  • sla wraps met rundvlees en
  • de citroen knoflookkip.

Ik bestel alles dubbel, zodat ik het twee avonden kan eten. Ook lekker dat je maar 1 keer hoeft te koken, zeker met kinderen ;-). Verder bestel ik tal van andere keto-achtige ingrediënten om de komende week ook een andere keto maaltijd te maken. Ook goed om daarmee te oefenen.

De avondmaaltijd was een veel minder grote aanpassing dan het ontbijt. Het lijkt erg op een normale maaltijd, maar dan meer vlees of vis, meer groente en geen koolhydraten. Door de recepten van Mitchel leer je snel hoe je keto kunt koken. Dit helpt enorm.

Een van de eerste gerechten die ik maak is de citroen knoflookkip. Dit gerecht komt met bloemkoolrijst. Een leuk idee. Dus ik ga aan de slag met het pureren van de bloemkool, toevoegen van kruiden en bakken in de pan.

Het resultaat vond ik tegenvallen. De bloemkool blijft heel knapperig en het voelt vreemd, want het wordt gepresenteerd als rijst, maar is dat absoluut niet. Het voelt in je buik ook niet zo. Misschien dat niet nog went? Een kleine update; ik heb het daarna nogmaals gegeten en vond het toen veel lekkerder.

Dit brengt me ook bij me volgende punt. Na een maaltijd blijf ik achter met een onbevredigd gevoel. Ik ga snaaien en snacken in de avond om dit gevoel te bevredigen. Uit het boek van Mitchel leer ik dat tijdens de overgangsfase van suiker- naar vetverbrander dit kan gebeuren. Een snack met gezonde vetten kan hierbij helpen. Een update; dit is echt snel weer verdwenen. Na een maaltijd voel ik me nu helemaal voldaan.

Lunch

In deze afbeelding zie je een keto snack bleekselderij met boter.

De laatste aanpassing was de lunch. Ik besluit dit minder op basis van de recepten te doen, maar te improviseren. Een kleine snack volstaat namelijk. De vetten van het onbijt zorgen dat je langer doorkan en soms zelf lunch kan overslaan.

Snacks kunnen zijn:

  • bleekselderij stengel met boter erin en een beetje zout
  • halve avocado
  • kaasblokjes
  • gekookt ei met een beetje zelfgemaakte mayo (recept van Mitchel)

Je kunt dit ook variëren met een makkelijk salade. Bijvoorbeeld groene salade met avocado, sla, kappertjes, bleekselderij, venkel met een sauce van griekse yoghurt en feta. Je kunt dit afwisselen met gekookte eitjes, geitenkaas enz. Daarnaast kun je er ook kleine omelet bij maken.

Deze salade hoeft ook niet groot te zijn, omdat ik vaak lang nog vol zit van het ontbijt. Ik eet nu rond 14:00 uur een kleine lunch. Dan rond 17:30 diner (vroeg met kleine kinderen).

Tot slot andere dieet aanpassingen.

Koffie en Keto

In deze afbeelding zie je keto koffie.

Nu alle maaltijden aangepast zijn, wil ik alle koolhydraten schrappen. Ik ben gewent om koffie te drinken met havermelk. Dit is koolhydraatrijk. Ik besluit om espresso te gaan drinken met een beetje (50 ml) slagroom erin, opgeschuimd en ongezoet.

Dit is een heerlijk alternatief.

Mitchel van Duuren geeft ook belangrijke tips over water en het ketodieet.

Water

Zoals ik al eerder schreef kan misselijkheid het gevolg zijn van te weinig water drinken bij keto maaltijden. Mitchel raadt aan om 3,5 liter water te drinken! Dat is behoorlijk veel.

Ik heb een waterfles waar 0,75 ml in gaat. Dit betekent dat ik dagelijks ongeveer 4,5 van deze flessen moet leegdrinken. Wat me helpt is vaste punten te hebben om in 1 keer veel te drinken. Bijvoorbeeld een uur voor de volgende maaltijd. Wat me ook helpt is om er een beetje citroensap in te doen. Maakt het net iets lekkerder.

Dit vele waterdrinken betekent ook véél plassen. Hierdoor verlies je ook weer zouten. Mitchel raadt dan ook aan om af en toe wat (zee/hymalyan) zout toe te voegen aan je water om zo al je mineralen op peil te houden. Ook dit vergt wat gewenning. Het advies is ongeveer 3 gram toe te voegen verspreid over de dag. Dus even wegen en verdelen.

Tot slot viel me nog iets op tijdens de start van dit dieet.

minder ‘afval’

Mitchel legt dit uit in boek aan de hand van een metafoor. Het verschil tussen het verbranden van koolhydraten of vet kan je vergelijken met een vuur. Grote houtblokken kunnen urenlang branden, dit is als het verbranden van vet. Koolhydraten is als kleine takjes of papierproppen op het vuur gooien. Ze branden snel op.

Grote houtblokken hebben ook minder afval, minder rook and minder as. Vergelijkbaar met keto, omdat je letterlijk minder afval hebt.

Tot zover mijn ervaringen met de start van het Keto dieet. Ik ben zelf nieuwsgierig hoe het verder zal gaan. Volgende week het vervolg.

Mocht je interesse hebben in de keto revolutie van Mitchel van Duuren, lees dan onze review hierover.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *