Getest door ons: Keto dieet. Samenvatting van de 4-delige serie.

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
keto

In vier delen doe ik verslag van mijn ervaring met het keto dieet. Een leuk avontuur wat me een hoop heeft gebracht. Ik eet nu nog steeds keto en blijf dit voorlopig zo doen. Ik geniet van de lekkere maaltijden en van de extra tijd die ik heb doordat ik minder vaak eet. Doordat ik me niet meer zo prikkelbaar ben als ik honger heb, durf ik vaker zonder snack op pad te gaan en sla ik regelmatig maaltijden over. Dit is extra vrijheid voor mij.

Daarnaast voel ik me er goed. Ik heb meer energie, minder emotionele schommelingen en ik ben afgevallen. Net die extra kilo’s die ik niet wilde zijn en blijven weg.

De uitdaging blijft om uit het vaste stramien van drie maaltijden te komen. Met het keto dieet heb je niet meer drie maaltijden per dag nodig. Je lichaam kan veel langer zonder eten, omdat de vetten langzamer verbranden dan koolhydraten. Je luistert daarbij naar je lichaam wanneer je weer gaat eet. Dit is een andere manier van eten. Een mooie manier, maar ook uitdagend, want het patroon van de drie maaltijden zit diep geworteld.

Onderstaande artikelen zijn de losse delen. Daaronder vind je de samenvatting van de 4 artikelen.

Hieronder de samenvatting van de 4-delige serie van door ons getest; het keto dieet!

De eerste drie weken – introductie fase.

Het begon allemaal met nieuwgierigheid. Een dieet waarmee je meer energie, een betere concentratie én kunt afvallen zonder honger. Dát integreerde me! Met het pakket van Mitchel van Duuren leerde ik hier veel over. En hoe meer kennis ik kreeg hoe meer potentie ik zag. Ik besloot het zelf uit te gaan proberen.

Ik merkte dat het eten heel lekker was, doordat vet een enorme smaakmaker is. Er ging een wereld voor me open. Het idee dat vet slecht is, is ons met de paplepel ingegoten. Maar vet is heel smaakvol. Door dit dieet wende ik aan een andere manier van koken met hulp van de recepten van Mitchel.

Na een introductie periode, waarbij ik steeds 1 maaltijd introduceerde, wende ik langzaam aan het keto dieet. Wat meteen vanaf de start opviel was de verminderde honger. Je kunt met gemak 7 of 8 uur zonder eten. Dit was een enorme verademing voor mij. Want ik heb met een koolhydraatrijk dieet altijd snel weer honger. Hierdoor was ik vaak met eten bezig. Ook merkte ik, vanaf het begin, een meer stabiele stemming.

In ketose

In het tweede deel van deze reeks ging ik echt van start; alle maaltijden volgens de keto principes. Ik wil dan ook eens weten of ik al in ‘ketose’ ben. Een term die verwijst naar het niveau van ketonen in je bloed per mmol/L ( een heel kleine hoeveelheid per liter). De waardes zijn ingedeeld in mate van ketose. Zo is lichte ketose tussen 0,5 en 0,8 mmol/L, gemiddelde ketose tussen 0,8 en 1,4 mmol/L en diepe ketose tussen 1,4 en 3,0 mmol/L.

Na de drie introductie weken zit op een waarde van 0,3 mmol/L, wat net onder lichte ketose is. Maar na een week keto maaltijden ga ik omhoog naar 0,5 mmol/L. Ik breng mijn koolhydraten in kaart en het blijkt dat er nog behoorlijk veel koolhydraten in mijn dieet zitten.

Ik besluit deze uit mijn dieet te halen, maar kamp met veel trek in eten met koolhydraten. Het blijkt een normaal verschijnsel in de gewenningsfase. Ik vervolg mijn avontuur met het uitsluiten van deze koolhydraten.

Dieper in ketose en ketogriep

Een week na het aanpassen van mijn koolhydraten, schieten mijn ketonenwaarden omhoog van 0,5 mmol/L naar 1,2 mmol/L. Wat me in gemiddelde ketose brengt. Goed voor afvallen en fysieke prestaties. Dit raakt nog niet alles wat ik wil ervaren. Het is de diepe ketose vanaf 1,4 mmol/L die de voordelen op energie en concentratie geven. Dus ik wil nog dieper in ketose komen.

Maar eerst krijg ik te maken met wat ketogriep verschijnselen.

  1. Misselijkheid – ik los dit op door voldoende water te drinken (ongeveer 3 liter per dag)
  2. Vermoeidheid – veroorzaakt door veranderingen in de schildklier. Na 1,5 week verdween deze klacht
  3. Wollig, warrig en vergeetachtig – dit duurde slechts enkele dagen.
  4. Lichte hoofdpijn – ook dit verdween door voldoende water te drinken.

Nu ik door het eerste deel van de gewenningsfase heen was, leerde ik ook dat een slechte adem bij het ketodieet hoort. Gelukkig zijn ook hier goede remedies voor, zoals je tong poetsen, kauwgom eten, muntblaadjes eten of elke ochtend wat bladgroen (chlorella) nuttigen.

En tot slot merkte ik ook al gewichtsverlies! Ondanks dat dit niet mijn hoofddoel was, gebeurde het toch. Ik raakte de eerste twee weken 3 kilo kwijt en mijn buikje verdween! Ik verloor 4 cm in buikomgang in 2 weken!

Glucose spiegels

In het vierde en laatste deel duik ik mijn glucose spiegel. De vergelijking van vòòr en na het keto dieet zijn zeer interessant. Hieronder heb ik de twee grafieken nogmaals weergegeven. In de eerste grafiek zie je de blauwe lijn op en neer gaan. Ikzelf schommel tussen honger en moe. De grijze lijn representeert mijn hongergrens. Gaan de glucose waarde hieronder ervaar ik honger en eet ik een maaltijd. Waarna ik kort daarna me weer moe voel.

De andere grafiek daarnaast laat een blauwe lijn zien die veel minder beweegt. Ik ervaar bijna geen honger en ben veel minder vaak moe. Mijn hongergrens (de grijze lijn) licht lager (4,5 mmol/L) dan voor keto (5,8 mmol/L). Mijn glucose beweegt tussen 4,6 en 5,6 mmol/L. Vòòr keto was dit tussen 4,7 en 11,8 mmol/L. Dus ik heb minder snel honger én ik ben minder moe.

Hoe kan het dat er zoveel minder schommeling is in dei glucose waarde? Dit is, omdat ketonen toenemen; een alternatieve brandstof die wordt gemaakt door je lever als je voornamelijk gezonde vetten eet. Deze ketonen

In deel 4 van de reeks ga ik nog dieper in op mijn ervaring van meer energie en emotionele schommelingen.

Wat eet ik tijdens het keto dieet?

Hieronder een overzicht van wat ik zoal zou kunnen eten als maaltijden. Hoe er rekening mee dat ik dit niet allemaal eet, omdat dit inmiddels teveel zou zijn. Ik eet ontbijt, een tussendoortje en diner momenteel. Het schema hieronder om je een idee te geven van hoe maaltijden met voornamelijk vetten eruit zien.

ontbijtKeto ontbijt van Mitchel: noten muesli met yoghurt
tussendoorbleekselderij met boter
lunchOmelet met kaas en groente
tussendoorCitroen reep (recept van Mitchel)
dinerCitroen knoflook kip met groente (ook van Mitchel 😁 )
tussendoor90% chocolade

Mijn ketonen waarden fluctueren tussen 0,8 en 2,3 mmol/L. Deze schommeling verloopt door de dag heen en is normaal, zoals ook de glucose waarde schommelen. Ik heb helemaal geen last meer van ontwenningsverschijnselen en het keto dieet voelt goed voor mij. Voorlopig blijf ik dit zo volgen. Wel doe ik nog aanvullende onderzoek naar de effecten op lange termijn en onderzoek ik mijn eigen cholesterolwaarden bij keto. Hierover in de toekomst meer.

Hiermee wil ik deze samenvatting afsluiten. Wil je meer weten over mijn keto avontuur, lees dan de eerdere delen uit deze reeks. Heb je vragen, stel ze gerust! Met veel plezier heb ik hieraan gewerkt! Bedankt voor het meebeleven!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *