Eerste hulp bij stress! De 4 gouden tips om stress nu te verlagen.

Gemiddelde leestijd: 6 minuten

Een nerveus gevoel in je buik, geen rust in je lijf, stinkend zweet en véél in je hoofd. Allemaal tekenen van stress. Als we stress ervaren betekent dit niks minder dan dat we niet zijn waar we willen zijn. We proberen krampachtig dit wel bereiken, maar dit lukt niet.

Bijvoorbeeld: we hebben een deadline en willen eigenlijk dat het stuk al af is. Je werkgever overvraagd je. Je legt zelf de lat erg hoog, waardoor je niet bent waar je zou willen zijn.

Begrijp me niet verkeert, met doelen stellen voor jezelf is niks verkeerd. Het gaat mis als we meer willen dan we kunnen. Je gedachten brengen een reactie teweeg in je lijf.

Je sympathisch zenuwstelsel wordt geactiveerd. Dit betekent dat je hart slag en bloeddruk en hartslag omhoog gaan, je bent klaar voor actie. kost een hoop energie en is gemaakt voor actie. Dit is gemaakt voor korte intensieve periodes. Stress heeft dus een functie en is in sommige gevallen goed. Bijvoorbeeld een deadline op korte termijn behalen.

Op lange termijn is contante stress slecht voor je lichaam. Het kan zich niet herstellen en uitrusten. Je gebruikt het té intensief. Stress kunnen verlagen is dan ook erg belangrijk voor ons welzijn, zowel mentaal als lichamelijk. maar hoe doen we dat?

Wat te doen tegen stress

Piekeren uitschakelen

Hoe kunnen we stress verlagen? Als eerst kijk je naar de oorzaak. In je hoofd heb je een gedachte machine zitten die de hele dag gedachten produceert. Wel 30.000 per dag! Het overgrote deel zijn piekergedachten. Bijvoorbeeld wat als ik het zo had gedaan? (verleden), wat als het zo zal gaan? (toekomst).

Inzicht hierin kan je enorm helpen. De piekergedachten heb je namelijk geen klap aan. Dus weg ermee. Ga op zoek naar de behulpzame gedachten. Welke werken naar een constructieve oplossing? Bijvoorbeeld ik heb een deadline waar ik me gestrest over voel. Wat kan ik praktisch doen om hierbij te helpen? Bijvoorbeeld het helpt me om elke ochtend van 9-11 uur hieraan te werken. Wat heb ik nodig om dit ook te doen? Dit zijn opbouwende, helpende gedachten.

van rechter naar linker hersenhelft

Piekergedachten zwerven vaak rond in de rechterhersenhelft. Hier zit meer een abstracte kan van de hersenen. De gedachte kan zorgen voor emoties van angst en onzekerheid. Het blijven piekergedachten die niet tot een concrete oplossing komen.

In de linkerhersenhelft zit het taalgebied. Onderzoek heeft uitgewezen dat informatie opschrijven of erover praten helpt deze te verplaatsen van de rechter- naar de linkerhersenhelft. Er lijkt een wonder te gebeuren! We kunnen meer praktische gedachten over de situatie krijgen. We zijn nu eenmaal sociale wezens die onze gedachten moeten delen, danwel met papier, dan wel met een echt persoon. Praten en schrijven helpt echt!

Acceptatie

Soms helpt het ook om gewoon te accepteren dat we ons gestrest voelen. Alles waar we ons tegen verzetten wordt heftiger. Het kan ook even lucht geven door te denken: ‘ vandaag ervaar ik stress en dat is ok‘. Richt je aandacht even weg van al die gedachten door op je ademhalen te letten.

Ga ergens zitten en kijk om je heen; wat zie je allemaal? Het klinkt misschien zweverig, maar het helpt echt! Als we stress ervaren hebben we vaak weinig oog voor wat er om ons heen gebeurd. Even alles om je heen in je opnemen, is een belangrijke stap in stressverlichting.

Stress in je lichaam verlagen

Tot slot moet de stress je lijf uit. Hoe doe je dat, stress in je lichaam verlagen? De reactie van stress zorgt voor het hormoon adrenaline. Voor korte tijd heb je hiervoor veel energie. Deze energie kun je gebruiken om te besteden aan die gedachten in je hoofd óf voor lichamelijke activiteit. Hier is het ook voor bedoelt, bijvoorbeeld om te vluchten voor die tijger.

Gebruik je energie dan ook door flink te gaan sporten. Alles waarmee je jouw hartslag omhoog brengt. Hierdoor kan je adrenaline je lichaam verlaten. Je gebruikt de adrelanine waar het voor bedoelt is; actie!

Ook slaap je beter. Slecht slapen en langdurige stress gaan namelijk vaak samen. Zeker als je de adrenaline niet kwijtraakt met sporten. Je bent opgeladen en je hebt veel piekergedachten. Een recept voor slechte slaap. Slechte slaap werkt meer piekeren en daarmee stress in de hand.

Dus plan, adem, schrijf en sport als eerste hulp bij stress.

Bedankt!

Bedankt voor het uitlezen van dit artikel!

Daarom bieden we je korting op de cursus nooit meer spanning en stress te ervaren! Voor altijd van je stress af.

bekijk speciale kortingspagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *