Acne en voeding. Wat je nog niet wist.

Gemiddelde leestijd: 14 minuten

De bewijzen zijn overweldigend. De relatie tussen acne en voeding bestaat. Toch zeggen veel dermatologen dat het niet zo is. Waarom niet? Dit komt omdat ze alleen naar de huid kijken. Dát is hun specialiteit. Dit creëert een tunnel visie.

De medische wereld heeft het lichaam in stukjes verdeeld. Iedereen heeft zijn eigen specialisatie – dermatoloog (over de huid), internist (over de darmen), neuroloog (over de hersenen) enz. Hierdoor missen ze belangrijke verbanden.

Het menselijk lichaam is namelijk een geheel en zo moet je ernaar kijken. Gelukkig kijkt niet iedereen zo. Onderzoekers hebben de relatie ontdekt tussen darmflora en acne en doen hier steeds meer onderzoek naar.

Men spreekt hierbij van de darm-hersen-huid-as. De drie onderdelen staan namelijk in verband met elkaar. Hierbij heeft de darmflora (de bacteriën in onze darmen) invloed op onze huid én stemming. Dus het aloude gezegde: ‘Je bent wat je eet’ heeft veel wijsheid in zich.

In de medische wereld is de relatie tussen huidproblemen en stemming zo duidelijk aan het worden dat er 2 nieuwe specialisaties zijn ontstaan: psychodermatoloog en neurodermatoloog. Het stukje wat ze nu nog missen is de kernoorzaak: de darmen.

Doe je tegoed aan dit artikel over acne en voeding met veel bruikbare informatie, waarmee ik je hoop te helpen naar een acne vrije, stralende huid!

Naast voeding zijn er tal van andere dingen die acne verergeren.

Onze tip: ga aan de slag met voeding, maar download ook het gratis e-book met Top10 meest gemaakte fouten bij acne.

Inhoudsopgave

Acne en de darmen

De relatie tussen acne en de darmen begint steeds duidelijk te worden. Zo is duidelijk geworden dat veel mensen met acne ook vaak darmproblemen hebben, zoals opgeblazen buik, brandend maagzuur, slechte adem of constipatie 1.

De theorie dat de darmen en de huid met elkaar verbonden zijn is al 70 jaar oud! Twee dermatologen (die wel verder keken 😉 ) schreven hier al over in 1930! Het idee dat acne en voeding met elkaar verbonden zijn, wordt nu pas met wetenschappelijk onderzoek ondersteund.

Acne wordt veroorzaakt door een overproductie van talg in de poriën. Dit wordt vaak gestuurd door hormonen. Acne ontwikkelt zich op het moment dat een porie verstopt raakt met talg en dode huidcellen wat tot mee-eters (comedonen) leidt. Als de porie verstopt blijft en ontstoken raakt door de acne bacterie (propionibacterium acnes) krijg je die rot puist.

Maar wat heeft dit met de darmen te maken?

Darmflora

In de darmen zit maar liefst 2 kilo aan darmflora! Dit zijn voornamelijk bacteriën die een complex, maar samenwerkend systeem vormen. Sommige van deze bacteriën houden van suiker, andere van vet. Ze helpen jou je eten te verteren, maar het blijkt dat ze niet passief in je buik wachten totdat je eet.

Door gifstoffen uit te scheiden, geven ze je rotgevoel als je niet eet wat zij willen! En andersom scheiden ze stoffen uit die je een goed gevoel geven als je wél eet wat zij willen! Wat?!

Die bacteriën in je darmen beïnvloeden dus wat je wel en niet eet. Daarom is het vaak ook zo moeilijk om ons eetpatroon te wijzigen. Maar tegelijk is het leven van een bacterie kort. Enkele dagen ander eten zorgt al voor verandering van de darmflora!

Maar hoe beïnvloedt dit dan je acne?

Wanneer jouw dieet laag is in vezels en hoog in suiker, krijgen de ‘slechte’ bacteriën de overhand. Ze worden zo hoog in aantallen dat ze ijzer uit jouw eigen cellen gaan stelen! Waarop jouw lichaam weer reageert met een immuun reactie. Het ontstekingsniveau gaat omhoog. De stoffen die hierbij vrijkomen, verhogen weer die talgproductie. En dat heeft een directe invloed op je huid, waardoor je acne toeneemt.

Een gezonde darmflora zorgt dus voor een gezonde huid. Acne en voeding hebben een relatie met elkaar. Maar welke voeding zorgt voor een gezonde darmflora?

Acne en zuivel

Hoe beïnvloed zuivel eigenlijk de darmflora? Je hoort immers vaak dat zuivel voor puistjes zorgen. Krijg je eigenlijk puistjes van zuivel? Het korte antwoord is JA. Helaas! Onderzoek laat dit zien 2. Mensen die volle, halfvolle of magere melk drinken hebben vaker last hebben van acne. Het maakt hierbij niet uit hoeveel je drink. Zelfs bij 1 glas wordt al een verhoging in puistjes gevonden.

Waarom zorgt melk dan voor puitjes? Ook dit brengt ons terug bij de darmflora. Bij het verteren van melk komt namelijk D-galactose vrij; een bijproduct van lactose. Dit veroorzaakt ontsteking in onze darmen, waardoor ons immuumsysteem wordt geactiveerd. Dit heeft weereen directe link naar de huid, ontstekingsreacties in de darmen, zorgen voor meer actieve talgklieren. Mee-eters en puistje zijn het gevolg.

Daarnaast wordt de proteïne uit melk, wei en caseïne, omgezet in een groeihormoon die lijkt op insuline. Deze heet IGF-1. Dit hormoon zorgt ook weer voor acne uitbraken, omdat het de groei van huidcellen bevorderd. Dit verstopt op zijn beurt weer de poriën. Ook stimuleert het de talgklieren, wat ook leidt tot meer acne.

Kaas is een ander verhaal. De lactose is namelijk omgezet in lactic acid, waardoor er minder D-galactose vrij komt. Dit voorkomt de verhoogde ontsteking. De eiwitten zitten nog wel in kaas. Dus de groeihormoon blijf je gewoon ontvangen.

Acne en yoghurt

Hoe zit het dan met yoghurt?

Een bacterie die heet Streptococcus thermophilus bevindt zich in de meeste yoghurts. Doe je deze óp je huid, verhoogd dit de ceramide productie. Ceramide is een vetzuur die helpt tegen de acne bacterie en daarnaast vermindert het ook de ontstekingsreactie van de huid. Hiermee voorkom je dus acne

Van hieruit zou je ook verwachten dat het eten van yoghurt acne verbetert. Toch zijn de meningen hierover verdeeld. Wil je dit voor jezelf weten? Eet dan 3 weken geen yoghurt en bekijk je huid.

Krijg je puistjes van chocolade?

Er zijn veel studies die dit hebben onderzocht. Een verband is niet gevonden! De chocolade of eigenlijk de cocoa lijkt dit niet te veroorzaken. Waarom krijg je dan toch vaak puistjes na het eten van chocolade?

Dit komt waarschijnlijk door de suiker in de chocolade. Helaas veroorzaakt suiker wel echt puistjes. Door suiker komt er veel insuline vrij, wat weer die ontsteking in de hand werkt 😞 . Daarnaast voedt het, zoals eerder benoemd, de slechte bacteriën in onze darmflora.

Het goede nieuws is dat je dus wel pure chocolade (vanaf 70%) kunt eten zonder een uitbraak te krijgen 😃 !

Krijg je puistjes van aardappel?

Dé trend op Tiktok waar veel filmpjes over zijn. Mensen die een aardappelschijfje op hun puistje leggen en na 7-8 uur wonderbaarlijk van hun puist verlost zijn. Op de filmpjes zie je veel succesverhalen. Maar is dit echt?

Waarschijnlijk niet. Hoewel het in het begin misschien wat verkoeling geeft, kan het puistje na 7-8 uur week worden en extra rood worden. Er is voor deze methode geen wetenschappelijk onderzoek gedaan om dit te ondersteunen.

Hoe zit het dan met aardappels eten en acne? Ook hier ontbreekt wetenschappelijk bewijs. Wel is duidelijk dat aardappels veel zetmeel bevat. Dit wordt in de darmen omgezet in glucose. Deze glucose activeert weer insuline, wat puistjes veroorzaakt. Patat eten staat gelijk aan pure suiker eten. Het is niet het vet van de patat, maar de patat zelf die voor die toename in puistjes zorgt. En zoals eerder gezegd is suiker funest voor de darmflora.

Dus ok, de relatie tussen acne en voeding is er, maar wat moet je nu eten?

Welk eten veroorzaakt puistjes?

Heb je aanleg voor puistjes, dan kan bepaald eten zorgen voor meer puistjes. Kort door de bocht; eten met een hoge glycemische index veroorzaakt puistjes 3. Dit komt door twee redenen:

  1. Producten met veel suiker en weinig vezels voeden slechte bacteriën in de darmflora. Dit zorgt weer voor acne.

2. Daarnaast bevatten sommige producten, zoals aardappel, veel koolhydraten. Dit veroorzaakt ook puistjes. Je kunt daarom kiezen voor producten met een lage glycemische index.

Maar welke voeding heeft een lage glucose index?

Eerst nog even kort een uitleg over waarom dit belangrijk is. Als je pure glucose eet wordt dit meteen in je bloedbaan opgenomen. Je bloedsuikerspiegel schiet omhoog. Er is dan teveel suiker in je bloed en je lichaam verwijdert dit met insuline. Vervolgens wordt dit als vet opgeslagen.

Hoe hoger het getal in de index hoe sneller het wordt opgenomen, omdat het via je darm meteen in je bloedbaan komt. Eet je iets waar glucose in verwerkt is, zoals volkorenbrood dan werkt het anders. Spijsverteringsenzymen knippen dit eten in kleinere stukjes voordat het wordt opgenomen. En dit wil je juist graag, want dit kost tijd. Daardoor wordt de suiker langzamer afgegeven en hoeft je lichaam de suiker niet uit je bloed te halen, maar wordt het als energie ingezet. Je hebt hierdoor minder snel honger, maar ook voorkom je suiker dips en de daar bijhorende vermoeidheid.

De hoeveelheid natuurlijke suikers (koolhydraten) die in producten zitten is weergegeven in een glycemische index. De hoeveelheid vezels in het product brengen de waarde omlaag. Deze index geeft aan hoe snel een voedingsstof je bloedsuiker doet stijgen. Hoe lager de glycemische index, hoe gezonder dus. Een lage glycemische index is 50 of minder.

Voeding met hoge glycemische index (meer dan 50)Glycemische index
Glucose100
Tafelsuiker (sucrose)70
Witbrood70
Zeer wit brood (hamburgerbroodje)85
Bruinbrood65
Witte rijst70
Bruine rijst60
Frietjes95
Aardappelpuree90
‘Witte’ pasta55
volkoren pasta50
Cornflakes85
Koeken70
Chips80
Volkorenbrood40
Sinasappel, peer35
Appel, perzik30
Donkere chocolade22
kers, pruim, grapefuit (of pompelmoes)21
Fruitsuiker (fructose), sojabonen20
Tofoe, walnoten, abrikoos15
Sla, kool, brocolli, courgette, uit, knoflook, tomaat, aubergine10
bron: Verburgh, K.(2012) De voedselzandloper. Over afvallen en langer jong blijven. 158-159.

Je kunt met deze tabel goed zien wat je kunt eten om je darmflora te ondersteunen. Dit zal een directe invloed hebben op je acne. Maar ik hoor je denken, darmflora…moet ik dan niet aan de probiotica? Van die flesjes Yacult. Hieronder de huidige stand van zaken.

Helpt probiotica bij een goede darmflora?

Kort door de bocht doelt Yacult niet wat het zou moeten doen. De hoeveelheid bacteriën is minimaal. Daarnaast bevat dit product veel suiker. De bacteriën in de Yacult worden hierdoor beïnvloed.

Als je je darmflora wil ondersteunen, is een helpend product Kefir. Daarnaast is een duurdere optie, probiotica supplementen. Let hierbij op dat het een breed aantal bacteriën bevat en geen suiker heeft.

Wees je bewust dat probiotica wat kan helpen, maar het begint bij gezonde voeding. Dit is namelijk waardoor de darmflora wordt gevormd. Het toevoegen van goede bacteriën werkt alleen als je ook de juiste voeding eet.

Tot zover dit artikel over acne en voeding. Je weet nu wat de relatie is tussen acne, voeding en de darmflora. Hieronder nog de conclusie.

Acne en voeding conclusie

Mensen met acne hebben vaak ook darmproblemen, zoals verstopping of een opgeblazen buik na het eten. Deze connectie werd als in 1930 door artsen beschreven. Pas nu is er onderzoek wat dit ook laat zien. Deze wijzen vaak naar de darmflora.

De darmflora bestaat uit 2 kilo bacteriën. Ze vormen een wereld op zich en zitten niet passief in je buik te wachten totdat je eet. Zo kunnen deze bacteriën stoffen uitscheiden waardoor je je goed of niet goed voelt. Hiermee kunnen ze beïnvloeden wat we eten. Er zijn bacteriën die ons helpen, maar ook die ons hinderen.

Welke voeding helpt niet?

Welke voeding helpt om een gezonde darmflora te krijgen? Melk blijkt dit niet te doen. De melk wordt bij verwerking door de darmflora omgezet in D-galactose, een stof die als suiker werkt en de talgproductie in de huid verhoogt. Ook worden de eiwitten uit melk, omgezet in een groeihormoon. Dit hormoon maakt de talgklieren actiever, wat weer tot die puistjes leidt.

Over yoghurt zijn de meningen verdeelt. Er zitten wel bacteriën in yoghurt die kunnen helpen als masker direct op je huid. Wil je weten of yoghurt bij jou voor acne zorgt? Doe dan de test en eet drie weken geen yoghurt en bekijk je huid.

Een ander veelbesproken product is chocolade. Het blijkt dat cocoa, de pure chocolade, niet voor puistjes zorgt. Het is eigenlijk de suiker in chocolade die de boosdoener is. Daarom is alles boven 70% cocoa redelijk veilig om te eten.

Ook aardappel wordt in verband gebracht met puistjes. Zo zou een aardappel schijfje je puistje doen verdwijnen. Dit lijkt helaas een mythe. Aardappelen eten wordt bij acne afgeraden. Het bevat veel koolhydraten, wat voor meer puistjes zorgt.

Welke voeding helpt wel?

Voeding met een lage glycemische index helpen je een gezonde darmflora te krijgen. Dit zijn producten met weinig koolhydraten en veel vezels. Daarnaast kun je probiotica supplementen nemen om de flora te ondersteunen.

De darmflora speelt dus een belangrijke rol bij acne. Hoe gezonder je darmflora, hoe beter. Dit kan wel eens dé motivatie zijn om gezonder te eten.

Naast darmflora zijn er ook gewoontes die puistjes kunnen verergeren. Wil je leren welke dat voor jou zijn? Download dan het gratis e-book met Top10 meest gemaakte fouten bij acne.

1. Arizona State University. ‘ War and peace in the human gut: Probing the microbiome.’ ScienceDaily. ScienceDaily, 6 June 2016.

2.Juhl, C., R., Dairy Intake and Acne Vulgaris: A Systematic Review and Meta-Analysis of 78,529 Children, Adolescents, and Young Adults. Nutrients. 2018 Aug; 10(8): 1049.

3. American Academy of Dermatology. ‘What to eat for glowing healthy Skin.’ ScienceDaily. ScienceDaily, 15 November 2007.

4. Verburgh, K.(2012) De voedselzandloper. Over afvallen en langer jong blijven. 158-159.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *